Notar
Rekneskapsprinsipp og vurderingsreglar
Rekneskapen er avlagt i henhold til god kommunal rekneskapsskikk, herunder kommunale rekneskapsstandardar (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Kommunerekneskapen er finansielt orientert, og skal vise all tilgang på og bruk av midlar i året. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasserast i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjende utgifter og inntekter i løpet av året som gjeld kommunens verksemd skal gå fram av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten dei er betalt eller ikkje. For lån er likevel berre den delen som er brukt i året ført i investeringsrekneskapen. Den delen som ikkje er brukt er registrert som memoriapost.
Vesentlege utgifter, utbetalingar, inntekter og innbetalingar som ikkje kan fastsetjast eksakt ved rekneskapsavslutninga, blir registrert med eit rundt rekna beløp i årsrekneskapen.
Klassifisering av anleggsmidlar, omløpsmidlar og gjeld
Anleggsmidlar er eigedelar som er bestemt til varig eige eller bruk i fylkeskommunen. Andre eigedelar er omløpsmidlar. Driftsmidlar blir ført som anleggsmidlar når anskaffingskost er minimum 100 000 kroner og har ei økonomisk levetid på minst 3 år.
Utgifter som påløp for å oppretthalde anleggsmiddelets relative standard utgiftsførast i driftsrekneskapen. Utgifter som representerer ei standardheving av anleggsmiddelet ut over standarden ved anskaffinga utgiftsførast i investeringsrekneskapen og aktiverast på anleggsmiddelet i balansen. Alle nye anlegg, både fylkesvegar, tunellar og bruer og skolebygg utgiftsførast i investeringsrekneskapen og aktiverast som anleggsmiddel i balansen. Større rehabiliteringar som får anleggsmiddelet eller vesentlige delar av dette til å framstå som heilheitleg nytt, og gir ei auke i forventa utnyttbar levetid, utgiftsførast i investeringsrekneskapen og aktiverast på anleggsmiddelet i balansen, sjølv om rehabiliteringa kan innehalde element av vedlikehald. Løpande reparasjons- og vedlikehaldsutgifter som ikkje gir antatt auke i verdien eller levetida på anleggsmiddelet utgiftsførast i driftsrekneskapen. Enkelte utgifter ligg i grenseland mellom investering og drift og det gjerast da ei konkret vurdering for den aktuelle utgifta. Ei forventa auke i anleggsmiddelets levetid kan da være avgjerande for vurderinga.
Fordringar knytt til eigen vare- og tenesteproduksjon og marknadsbaserte verdipapir som inngår i ei handelsportefølje er omløpsmidlar. Aksjar og andelar i bedrifter som fylkeskommunen har ei spesiell interesse av å engasjere seg i er klassifisert som anleggsmidlar.
Langsiktig gjeld er lån i samsvar med §14-14 i kommunelova med unntak av eventuell likviditetstrekkrett/likviditetslån, jf. kl § 14-15 3. ledd. All anna gjeld er kortsiktig gjeld. Neste års avdrag på utlån inngår i anleggsmidlar og neste års avdrag på innlån inngår i langsiktig gjeld.
Anskaffingskost
Alle eksterne utgifter som er ei direkte konsekvens av anskaffinga blir behandla som ein del av kostprisen. Interne utgifter til løn som er direkte relatert til det aktuelle prosjektet inngår i kostprisen. Løn er belasta med ei kalkulatorisk timesats som inkluderar sosiale kostnadar og indirekte kostnadar som husleige mm. Ved lånefinansiering av investeringar er renteutgifter lagt til anskaffingskost i samsvar med anbefalt løysing i KRS nr. 2. for store vegprosjekt (byggjelånsrente). Store vegprosjekt er definert som nye veglenker med budsjettert anskaffingskost på meir enn 1 mrd. kroner. For tida gjeld dette kun for Nordøyveg-prosjektet. Renteutgifta er fastsett som fylkeskommunens gjennomsnittlege lånerente multiplisert med lånefinansiert andel av samla investeringsutgifter, tatt hensyn til prosjektets framdrift. Renteutgifta er utgiftsført i investeringsrekneskapen og aktivert som ein del av anskaffingskost på anleggsmiddelet. Øvrige byggjelånsrenter inngår ikkje og førast som ordinære renter i driftsrekneskapen.
Vurderingsreglar
Marknadsbaserte finansielle omløpsmidlar er vurdert til verkeleg verdi. Andre omløpsmidlar er vurdert til lågaste verdi av anskaffingskost og verkeleg verdi.
Uteståande fordringar er vurdert til pålydande med frådrag for venta tap.
Anleggsmidlar er vurdert til brutto anskaffingskost. Ved varig verdifall som antas å ikkje være forbigåande blir det gjort ei nedskriving til verkeleg verdi.
Avskrivingar
Anleggsmidlar med begrensa økonomisk levetid blir avskrivne med like store årlege beløp over levetida til eigedelen. Avskriving startar året etter aktivering, uansett om anleggsmiddelet er tatt i bruk eller ikkje. Avskrivingsperiodane følgjer i utgangspunktet $ 3-4 i forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsmelding for kommuner og fylkeskommuner, men der levetida på anlegget er lågare enn normal avskrivningstid, settes avskrivningstid til forventa utnyttbar levetid. For anlegg som består av mange komponentar blir avskrivningstida i praksis berekna til ein gjennomsnittleg levetid for alle komponentane.
Normal avskrivingstid: | |
It-utstyr, kontormaskinar ol. | 5 år |
Inventar og utstyr, transportmiddel, maskiner ol. | 10 år |
Større nyttekjøretøy, anleggsmaskinar mv. | 20 år |
Skolar, vegar, bustader ol. | 40 år |
Adm.bygg, kulturbygg, forretningsbygg ol. | 50 år |
Mva-plikt og mva-kompensasjon
Delar av tenesteområda, til dømes bruttoavtalar med trafikkselskap om levering av kollektiv transport og tannhelsetenester til vaksne mot betaling, kjem inn under mva-lova. For den øvrige verksemda får fylkeskommunen mva-kompensasjon.
Fleirårlege tilskot til andres investeringar
Fleirårlege tilskot til å dekke renter og avdrag på lån til finansiering av andres investeringar blir ført i driftsrekneskapen det enkelte år tilskota blir utbetalt.
Endra rekneskapsprinsipp
Prinsippendringar som påverkar arbeidskapitalen blir ført direkte mot eigen konto under eigenkapitalen.
Organisering av fylkeskommunens verksemd
Fylkeskommunen er underlagt politisk styring med fylkestinget som øvste organ og fylkesordførar som øvste leiar. Fylkeskommunedirektøren er administrasjonssjef og leier dei administrative einingane i fylkeskommunen.
Fylkeskommunen er delt inn i fire linjeavdelingar (kompetanse og næring, samferdsel, kultur og tannhelse) og fire stabsavdelingar (stab for strategi og styring, stab for organisasjon og tenesteutvikling, stab for juridiske og administrative tenester og bygg- og eigedomstenester).
Møre og Romsdal fylkeskommune driv 22 vidaregåande skuler, 1 fagskule og 27 tannhelseklinikkar.
Den samla verksemda til fylkeskommunen er i hovudsak organisert innanfor fylkeskommunens ordinære organisasjon. Fylkeskommunen har ikkje oppretta eigne fylkeskommunale føretak (FKF).
Heileigde aksjeselskap og interkommunale selskap fylkeskommunen er medeigar i:
Selskap, forretningsadresse | Eigardel |
AS Kirkegaten 1A, Kristiansund | 100,0 % |
Møre og Romsdal Utvikling AS, Kristiansund | 100,0 % |
Ocean Industry School AS, Ålesund | 100,0 % |
Trafikkterminalen Kristiansund AS, Kristiansund | 100,0 % |
MRFK Holding AS | 100,0 % |
GassROR IKS, Aukra | 11,1 % |
IKA Møre og Romsdal IKS, Ålesund | 17,1 % |
VIGO IKS, Skien | 5,3 % |
Møre og Romsdal fylkeskommune har fem heileigde aksjeselskap. AS Kirkegaten 1A i Ålesund ble kjøpt i 2017 med formål om å sikre tenleg areal for mogleg vidareutvikling av bygget til museumsføremål. Kulturkvartalet driv i dag museum i bygget. Møre og Romsdal Utvikling AS er etablert med føremål å leggje Stiftelsen til rette for samfunnsmessige utviklingsprosjekt. Ocean Industry School AS er etablert for å auke elevanes kunnskap om, og interesse for, de arbeids- og karrieremulegheitar som finns i dei havbaserte næringane. Trafikkterminalen Kristiansund AS har til føremål å drifte persontrafikkterminal i byen. MRFK Holding AS (tidlegare Møre og Romsdal Såkornfond AS) blei overdradd til fylkeskommunen vederlagsfritt i 2022 som oppgjer for lån fylkeskommunen hadde på selskapet, slik at fylkeskommunen indirekte overtok eigarandelane i dei underliggande selskapa. Føremålet er eigarskap i aksjar.
Møre og Romsdal fylkeskommune er medeigar i tre interkommunale selskap. GassROR IKS har til formål å medverke til utvikling av fysisk infrastruktur og tilrettelegging for næringsutvikling i regionen. IKA Møre og Romsdal IKS er eit interkommunalt selskap eigd av alle kommunane i fylket og Møre og Romsdal fylkeskommune. Selskapet skal arbeide for at arkivmateriale frå medlemane blir teke vare på og gjort tilgjengeleg til ulike formål og har forretningsadresse Ålesund. Eigardelane blir justert kvart fjerde år på grunnlag av folketal, og fylkeskommunen sin eigardel er no 17,1%. VIGO IKS vart stifta i 2012 for å oppnå gode, enkle og framtidsretta IKT-system for eigarar og brukarar.
Samarbeid med andre:
Møre og Romsdal deltar saman med alle fylkeskommunane utanom Oslo i samarbeidet Nasjonal digital læringsarena NDLA. Hordaland fylkeskommune er kontorkommune.
Kollektiv transport
Møre og Romsdal fylkeskommune har inngått avtalar med private trafikkselskap om levering av kollektiv transport, skoleskyss og TT-tenester. Fylkeskommunen har bruttokontraktar, det inneber at fylkeskommunen har ansvar for inntektssida.
Sammanlikningstal
Rekneskapen for 2021 og 2022 er satt opp etter same prinsipp og same obligatoriske oppstillingar.
Note 1 Endring i arbeidskapital
Balanserekneskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
2.1 Omløpsmidlar | 3 018 928 | 3 113 386 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 1 572 408 | 1 516 061 | |
Arbeidskapital | 1 446 520 | 1 597 325 | -150 805 |
Drifts- og investeringsrekneskapet : | Beløp | ||
Driftsregnskapet | |||
Sum driftsutgifter | 6 540 349 | ||
Sum driftsinntekter | 7 168 611 | ||
Netto finansutgifter | 415 508 | ||
Netto driftsresultat | 212 753 | ||
Investeringsrekneskapet | |||
Sum investeringsutgifter | 2 315 539 | ||
Sum investeringsinntekter | 2 042 366 | ||
Netto utgifter videreutlån | 0 | ||
Netto utgifter i investeringsrekneskapet | -273 172 | ||
Netto tilgang/bruk i drifts- og investeringsrekneskapet | -60 419 | ||
Endring ubrukte lånemidlar (auke +/reduksjon-) | -90 386 | ||
Endring i rekneskapsprinsipp ført direkte mot eigenkapital | 0 | ||
Endring arbeidskapital i drifts- og investeringsrekneskapet | -150 805 | ||
Differanse | 0 |
Note 2 Kapitalkonto
Kapitalkonto | 31.12.2022 | 1.1.2022 | Endring |
Anleggsmidler | 17 702 140 | 15 850 188 | 1 851 952 |
Langsiktig gjeld | -11 895 213 | -10 843 004 | -1 052 209 |
Endring i ubrukte lånemidler | 194 789 | 285 175 | -90 386 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker anleggsmidler | 0 | ||
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker langsiktig gjeld | 0 | ||
UB Kapitalkonto | 6 001 717 | 5 292 359 | 709 358 |
Saldo 01.01. | 5 292 359 |
Auke av kapitalkonto (kreditposteringar) | |
Aktivering av fast eigedom og anlegg | 2 191 204 |
Reversert nedskriving av fast eigedom og anlegg | 0 |
Aktivering av utstyr, maskinar og transportmidlar | 66 903 |
Kjøp av aksjar og andelar | 52 651 |
Reversert nedskriving av aksjar og andelar | 0 |
Utlån | 2 469 |
Aktivert eigenkapitalinnskot pensjonskasse | 1 698 |
Avdrag på eksterne lån | 318 700 |
Auke pensjonsmidlar | 138 273 |
Reduksjon pensjonsforpliktingar | |
Nedskrive lån | |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringar) | |
Avgang fast eigedom og anlegg | 0 |
Av- og nedskriving av fast eigedom og anlegg | 481 778 |
Avgang utstyr, maskinar og transportmidlar | 0 |
Av- og nedskriving av utstyr, mask. og transportm. | 0 |
Avgang aksjar og andelar | 0 |
Nedskriving av aksjar og andelar | 24 775 |
Avdrag på utlån | 39 775 |
Avskriving utlån | 0 |
Reduksjon eigenkapitalinnskot pensjonskasse | 0 |
Bruk av midlar frå eksterne lån | 1 315 236 |
Reduksjon pensjonsmidlar | 54 917 |
Auke pensjonsforpliktingar | 146 059 |
Urealisert kurstap utenlandslån | 0 |
Saldo 31.12. | 6 001 717 |
Note 3 Vesentlege endringar i rekneskapsprinsipp og rekneskapsestimat og vesentlege korrigeringar av tidlegare års feil
Konto for endring av rekneskapsprinsipp
Verknad av endringar i rekneskapsprinsipp førast mot eigne eigenkapitalkontoar for endring av rekneskapsprinsipp. Positiv saldo på desse kontoane kan ikkje disponerast og negativ saldo skal ikkje dekkast inn. Det har ikkje vært endringar i rekneskapsprinsipp i 2022.
Prinsippendringar som påverkar arbeidskapitalen:
2022 | 2021 | 2020 | |
Rest feriepengar 1992 | 58 585 | 58 585 | 58 585 |
Investeringsdel | 58 585 | 58 585 | 58 585 |
Varelagre (sjukehus, apotek) | 25 086 | 25 086 | 25 086 |
Renter påløpt 2000, betalt i 2001 | 20 661 | 20 661 | 20 661 |
Mva-kompensasjon for 1999 | -12 845 | -12 845 | -12 845 |
Lærlingetilskot hausten 2001 | 8 045 | 8 045 | 8 045 |
Driftsdel | 40 947 | 40 947 | 40 947 |
Note 4 Varige driftsmidlar
IT-utstyr, kontor-maskinar | Anleggs-maskinar mv. | Boliger, skoler, veier | Veg | Adm.-bygg mv. | Tomte-områder | SUM | |
Anskaffingskost 01.01.2022 | 166 882 | 408 480 | 3 595 183 | 12 700 522 | 46 782 | 7 930 | 16 925 779 |
Akk avskrivingar 1.1 | -121 754 | -200 572 | -1 154 315 | -2 385 766 | -17 503 | -3 879 910 | |
Netto akk. og rev. Nedskrivingar 1.1 | -126 | -874 | -35 310 | -36 310 | |||
Bokført verdi pr 1.1.2022 | 45 128 | 207 782 | 2 439 994 | 10 279 446 | 29 279 | 7 930 | 13 009 559 |
Årets tilgang | 20 999 | 45 904 | 165 380 | 2 025 825 | 2 258 108 | ||
Årets avgang | 0 | ||||||
Årets avskrivingar | -14 923 | -36 773 | -89 042 | -340 101 | -939 | 0 | -481 778 |
Årets nedskrivingar | 0 | ||||||
Reverseringar av nedskrivingar | 0 | ||||||
Bokført verdi pr. 31.12.2022 | 51 204 | 216 913 | 2 516 332 | 11 965 170 | 28 340 | 7 930 | 14 785 889 |
Tap ved sal av anleggsmidlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gevinst ved sal av anleggsmidlar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Utnyttbar levetid, inntil | 5 år | 10 år | 40 år | 40 år | 50 år | ||
Avskrivingsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Ingen avskr. |
Løn til eigne tilsette
Løn til eigne tilsette er belasta investeringsprosjekt og aktivert med 72,6 mill. kroner (63,2 mill. kroner i 2021).
Byggjelånsrenter
For Nordøyvegprosjektet er det aktivert byggjelånsrenter med 16,8 mill. kroner (31,6 mill. kroner i 2021). Øvrige investeringar er ikkje belasta med byggjelånsrenter. Det visast til rekneskapsprinsippa.
Nedskrivingar
Det er ikkje gjennomført nedskrivingar i 2022.
Vederlagsfri overtaking av vegprosjekt
I forbindelse med vederlagsfri overtaking av eit vegprosjekt forskotert og utført av andre er det i 2022 utgiftsført i investeringsrekneskapen og aktivert følgjande:
Kulvert Rausand | 6 220 |
Totalt | 6 220 |
Tilsvarande beløp er ført som inntekt under "Overføringar" i investeringsrekneskapen.
Note 5 Aksjar og andelar i varig eige
Aksjar og andelar som er bestemt til varig eige og er næringspolitisk eller samfunnsmessig motivert blir klassifisert som anleggsmidlar.
Selskapets namn | Eigarandel i selskapet | Balanseført verdi 31.12.2022 | Balanseført verdi 01.01.2022 | Opphaveleg kostpris |
100% eigde selskap: | ||||
AS Kirkegaten 1 A (917623716) | 100,0 % | 15 897 | 15 897 | 15 897 |
Møre og Romsdal Utvikling AS (996345084) | 100,0 % | 107 | 107 | 107 |
Ocean Industry School AS (889280662) | 100,0 % | 100 | 100 | 100 |
Trafikkterminalen i Kristiansund AS (981320018) | 100,0 % | 10 756 | 10 756 | 10 756 |
MRFK Holding AS (991173110) | 100,0 % | 15 500 | 39 775 | |
Andelar i IKS: | ||||
GassROR IKS (989633902) | 16,7 % | 200 | 200 | 200 |
Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal IKS (982330459) | 17,1 % | 0 | 0 | 0 |
Vigo IKS (998283914) | 9,1 % | 0 | 0 | 0 |
Deleigde selskap: | ||||
Akvainvest Møre og Romsdal AS (991498281) | 1,2 % | 104 | 104 | 104 |
AS Regionteateret i Møre og Romsdal (930569046) | 44,0 % | 264 | 264 | 264 |
Astero AS (919635657) | 31,0 % | 370 | 370 | 370 |
Brisk AS (925996432) | 31,3 % | 150 | 150 | 150 |
Braatthallen AS (968018590) | 30,0 % | 30 | 30 | 30 |
Bølgen Invest AS (986606890) | 5,0 % | 1 900 | 1 900 | 4 500 |
Campus Kristiansund Drift AS (928827347) | 50,0 % | 250 | 250 | |
Festspillene i Kristiansund AS (820693922) | 25,0 % | 300 | 300 | 300 |
Fjord Norge AS (966091118) | 8,9 % | 370 | 370 | 370 |
Fosnaporten AS (983825281) | 10,0 % | 20 | 20 | 20 |
Furene Holding AS (926080377) | 10,6 % | 30 | 30 | 30 |
Fylkeshuset AS (930591114) | 51,0 % | 51 | 51 | 51 |
Geitbåt Eiendom AS (915726879) | 41,3 % | 0 | 0 | 6 200 |
Halsafjordsambandet AS (996199665) | 12,4 % | 0 | 0 | 263 |
Hareid Fastlandssamband AS (939743863) | 3,3 % | 0 | 0 | 300 |
Hellesylt Turist og beredskapskai AS (929349415) | 33,3 % | 5 000 | 5 000 | |
Helseinnovasjonssenteret AS (923766553) | 16,7 % | 150 | 150 | 150 |
Høgskolesenteret i Kristiansund AS (991237313) | 18,2 % | 22 | 22 | 22 |
Imarfinans AS (977237432) | 12,5 % | 13 | 13 | 13 |
Kommunekraft AS (866818452) | 0,3 % | 1 | 1 | 1 |
Langfjordforbindelsen AS (886281692) | 22,0 % | 0 | 0 | 2 331 |
Molde Bærekraftshub AS (929667417) | 50,0 % | 7 000 | 7 000 | |
Molde Lufthavnutvikling AS (985615462) | 1,3 % | 240 | 240 | 240 |
Muritunet AS (961721652) | 22,3 % | 3 200 | 3 200 | 3 200 |
Møbelkraft AS (913581628) | 38,0 % | 0 | 0 | 2 000 |
Møre og Romsdal Revisjon SA (923746552) | 20,1 % | 700 | 700 | 700 |
Møreaksen AS (942390742) | 20,3 % | 0 | 0 | 1 500 |
Møreforsking AS (991436502) | 47,5 % | 5 200 | 5 200 | 5 200 |
Nasjonalt Vindenergisenter Smøla AS (996153185) | 33,3 % | 500 | 500 | 500 |
Nordic Light Event AS (989685414) | 36,4 % | 172 | 172 | 1 650 |
Nordmørsmusea AS (930544582) | 40,0 % | 600 | 600 | |
Norsk Fjordsenter AS (967715328) | 41,4 % | 2 390 | 2 390 | 5 700 |
Norsk Tindesenter Eiendom AS (992524685) | 34,5 % | 10 100 | 10 100 | 10 100 |
OMKK Eiendom AS ()925174475) | 41,7 % | 12 500 | 12 500 | 12 500 |
Operaen i Kristiansund AS (963886705) | 29,4 % | 820 | 820 | 820 |
Protomore Kunnskapspark AS (981036093) | 4,8 % | 700 | 700 | 700 |
Riss Testlab AS (976778200) | 28,2 % | 200 | 200 | 200 |
Rovdefjordsambandet AS (996605949) | 3,8 % | 250 | 250 | 250 |
Runde Miljøbygg AS (989736027) | 25,9 % | 2 349 | 2 349 | 3 900 |
Runde Miljøsenter AS (987410752) | 40,0 % | 400 | 400 | 800 |
Samspleis AS (887493952) | 0,0 % | 0 | 500 | |
Svorka Holding AS (923819126) | 25,0 % | 10 325 | 10 325 | 10 325 |
The North West AS (919549904) | 20,6 % | 262 | 262 | 1 300 |
Tingvoll Økopark Eiendom AS (916176678) | 43,1 % | 4 026 | 4 026 | 7 500 |
Tjeldbergodden Utvikling AS (979615361) | 3,9 % | 500 | 500 | 500 |
Todalsfjordprosjektet AS (946532347) | 59,6 % | 0 | 0 | 5 000 |
Trollheim AS (991323848) | 37,7 % | 100 | 100 | 100 |
United Cities Internship Program AS (930154482) | 50,0 % | 26 | 26 | |
Varde Arbeid og Inkludering AS (926427563) | 19,8 % | 270 | 270 | 270 |
Vegamot AS (935162718) | 33,3 % | 1 050 | 1 050 | 1 050 |
ÅKP AS (tidl. Ålesund Kunnskapspark AS) (981575679) | 2,4 % | 200 | 200 | 200 |
ÅKP Blue Innovation Arena AS (912190641) | 19,2 % | 1 246 | 1 246 | 2 000 |
Øvrige: | ||||
KLP Eigenkapitalinnskot (938708606) | 54 696 | 52 998 | 54 696 | |
Innovasjon Norge - innskotskapital (986399445) | 2,6 % | 505 | 505 | 505 |
Diverse andelar | 87 | 87 | 87 | |
Sum | 172 198 | 142 625 | 228 672 |
Kommentarar:
Der bokført verdi avvik frå opphaveleg kostpris er det gjort ei nedskriving av verdien som følgje av verdinedgang som ikkje er forventa å være forbigåande.
I 2022 er det gjennomført nedskriving av aksjeposten MRFK Holding AS med 24.275 mill. kroner. Aksjane er skrive ned til ein vurdert verdi på underliggande eigendelar i selskapet.
Det visast for øvrig til note 14 om sal av aksjar og andelar i året.
Note 6 Utlån
Utlån finansiert med eigne midlar | Uteståande 31.12. | Uteståande 01.01. | |
Campus Kristiansund Drift AS | 2 262 | 0 | 1) |
MRFK Holding AS (tidl. Møre og Romsdal Såkornfond AS) | 0 | 39 568 | 2) |
Sum eigenfinansierte utlån | 2 262 | 39 568 |
1) I samband med avtale om ansvarleg lån mellom Campus Kristiandsund Drift AS og Møre og Romsdal fylkeskommune er det utbetalt eit lån stort 2,25 mill. kroner i 2022. Berekna renter for 2022 er lagt til lånesaldo.
2) Ansvarleg lån til MRFK Holding AS (tidlegare Møre og Romsdal Såkornfond AS) er i 2022 gjort opp ved konvertering til aksjekapital.
Note 7 Marknadsbaserte finansielle omløpsmidlar og derivater
Aktivaklasse | Finans-forvaltnings-reglement | Anskaffings-kost | Balanseført verdi 31.12. | Balanseført verdi 01.01. | Resultatført verdiendring | |
Aksjefond | Pkt. 2c | 19 435 | 39 867 | 42 447 | -2 580 | |
Pengemarknadsfond | Pkt. 2a og 2c | 207 437 | 222 388 | 218 730 | 651 | * |
Obligasjonar | Pkt. 2c | 17 352 | 16 577 | 17 142 | -566 | |
Totalt | 244 224 | 278 832 | 278 319 | -2 495 |
* Pengemarknadsfond inkluderar sertifikat og obligasjoner/rentepapirar med flytande rente.
Marknadsbaserte verdipapir (m.a. sertifikat/pengemarknadsfond, obligasjonar og aksjar) er klassifisert som omløpsmiddel og vurdert til verkeleg verdi. Verkeleg verdi er fastsett til marknadsverdi pr. 31.12 i rekneskapsåret.
Note 8 Rentesikring
Renteutgiftene på kommunens lånegjeld sikrast i samsvar med gjeldande reglement for finans og gjeldsforvaltning.
Langsiktig gjeld med fast rente
I henhold til Finansreglement for Møre og Romsdal fylkeskommune, pkt. 2.b.5. skal til ein kvar tid vere minst 30% av fylkeskommunens innlån (inklusive lån sikra med FRA’er og SWAP’er) vere til fast rente (dvs. rentebinding lenger enn 12 månadar). Lån med fast rente utgjer pr. 31.12.2022 47% av den totale låneportefølja. Ei spesifisert oversikt over lån med rentesatsar og bindingstid vil vere tilgjengeleg i Finansrapport for 2022.
Rentebytteavtalar
Fylkeskommunen har ikkje rentebytteavtalar på sine lån.
Note 9 Langsiktig gjeld
Lånesaldo 31.12.2022 | Fylkes-kommune-kassa | Gj.snittlig løpetid (år) | Gj.snittlig rente |
Lån til eigne investeringar | 8 961 525 | 3 | 2,83 % |
Lån til eigne investeringar - forskotteringar | 65 270 | 0,00 % | |
Lån til andres investeringar | |||
Lån til innfrielse av kausjonar | |||
Lån til videreutlån | |||
Sum bokført langsiktig gjeld | 9 026 795 | ||
Herav finansielle leigeavtalar | 0 | ||
Lån som forfaller i 2023* | 1 717 000 | ||
Herav lån som må refinansierast * | 1 717 000 | ||
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelsar | Langs. Gjeld 31.12.2022 | ||
Langsiktig gjeld med fast rente : | 4 211 917 | ||
Langsiktig gjeld med flytande rente : | 4 749 608 | ||
Langsiktig gjeld uten rente (forskotteringar) : | 65 270 | ||
Sum | 9 026 795 |
* Lån som forfaller i 2023 tilsvarar sertifikatlån, som alle må refinansierast.
Andre lån er ført opp under Langsiktig gjeld i balansen med totalt 113,270 mill. kroner. Dette gjeld forskotteringar frå kommunar og andre, samt lån frå private. Tilbakebetaling av forskotteringar skjer etter vedtak i fylkesting, normalt innan 10 år.
Note 10 Avdrag på lån
Avdrag på lån til investeringar i varige driftsmidlar
Fylkeskommunen skal betale årlege avdrag som samla skal være minst lik størrelsen på fylkeskommunens avskrivingar i rekneskapsåret, justert for forholdet mellom størrelsen på lånegjelda og størrelsen på fylkeskommunens avskrivbare anleggsmidlar.
Berekninga gjerast ved hjelp av følgande formel:
"Sum årets avskrivingar x Lånegjeld pr. 1.1 i rekneskapsåret" delt på "Bokførte avskrivbare anleggsmidlar pr. 1.1 i rekneskapsåret".
Forholdet mellom betalte avdrag og minimumsavdrag | 2022 | 2021 |
Sum avskrivingar i året | 481 778 | 419 168 |
Sum lånegjeld pr 1.1. | 8 120 645 | 6 998 245 |
Avskrivbare anleggsmidlar pr. 1.1 | 13 009 559 | 11 331 399 |
Berekna minimumsavdrag | 300 729 | 258 877 |
Utgiftsførte avdrag i driftsrekneskapen | 318 700 | 278 600 |
Avvik | -17 971 | -19 723 |
Tilbakebetaling av forskottering til Imarfinans AS og Stranda kommune er ført som avdrag, og kjem i tillegg til ordinære minimumsavdrag. Fylkeskommunen mottar fergeavløysingsmidlar for Imarsundsambandet gjennom rammetilskot, som dekker dette avdraget. Det er i 2022 betalt 13,827 mill. kroner. I tillegg er det betalt 4 mill. kroner til Stranda kommune.
Note 11 Pensjonsforpliktingar
Generelt om pensjonsordningane i fylkeskommunen
Fylkeskommunen har kollektive pensjonsordningar i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK) som sikrar ytelsesbasert pensjon for dei tilsette.
Pensjonsordninga omfattar alders-, uføre-, ektefelle-, barnepensjon samt AFP/tidlegpensjon og sikrar alders- og uførepensjon med samla pensjonsnivå på 66% saman med folketrygden. Pensjonane samordnast med utbetaling frå NAV.
Premiefond
Premiefondet er eit fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midlar på premiefondet kan bare brukast til framtidig premiebetaling. Premiefondet går fram ikkje av rekneskapen, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremiar.
2022 | 2021 | |
Inneståande på premiefond 01.01. | 167 991 | 123 456 |
Tilført premiefondet i løpet av året | 58 860 | 64 535 |
Bruk av premiefondet i løpet av året | 20 000 | 20 000 |
Inneståande på premiefond 31.12. | 206 851 | 167 991 |
Rekneskapsføring av pensjon
Etter § 3-5 og § 3-6 i årsrekneskapsforskrifta skal driftsrekneskapen belastast med pensjonskostnadar som er berekna ut frå langsiktige forutsetningar om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadane bereknast på ein anna måte enn pensjonspremien som betalast til pensjonsordninga, og det vil derfor normalt være forskjell mellom desse to størrelsane. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og berekna pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsførast i driftsrekneskapen. Premieavviket tilbakeføres igjen neste år.
Rekneskapsføringa av pensjon inneberer eit unntak frå dei grunnleggande prinsippa for kommunerekneskapen om at alle kjende utgifter og inntekter i året skal tas med i årsrekneskapen for vedkommande år (kl § 14-6, 2. ledd nr c). Rekneskapsføringa av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innverknad på netto driftsresultat i 2022 ved at rekneskapsførte pensjonsutgifter er 2,098 lågare enn faktisk betalte pensjonspremiar.
Bestemmelsane inneber også at berekna pensjonsmidlar og pensjonsforpliktingar er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidlar og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetningar for berekning av pensjonskostnaden | KLP | SPK |
Forventa avkastning pensjonsmidlar | 3,50 % | 3,00 % |
Diskonteringsrente | 3,00 % | 3,00 % |
Forventa årleg lønnsvekst | 1,98 % | 1,98 % |
Forventa årleg pensjonsregulering | 1,22 % | |
Forventa årleg G-regulering | 1,98 % | 1,98 % |
Spesifikasjon av samla pensjonskostnad, premieavvik, pensjonsforpliktingar og estimatavvik
Pensjonskostnad og premieavvik | 2022 | 2021 | |
Årets pensjonsopptening, noverdi | 168 610 | 161 186 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforplikting | 81 719 | 77 738 | |
Forventa avkastning på pensjonsmidlane | - 87 612 | - 84 133 | |
Administrasjonskostnad | 6 352 | 6 399 | |
A | Berekna netto pensjonskostnad (inkl. adm) | 169 070 | 161 190 |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 202 722 | 223 436 |
C | Årets premieavvik (B-A) | 33 652 | 62 246 |
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsrekneskapet | 2022 | 2021 | |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 202 722 | 223 436 |
C | Årets premieavvik | -33 652 | -62 246 |
D | Amortisering av tidlegare års premieavvik | 62 246 | 22 680 |
E | Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) | 231 316 | 183 870 |
G | Pensjonstrekk tilsette | 30 692 | 29 603 |
Årets rekneskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 200 624 | 154 267 | |
Akkumulert premieavvik | 2022 | 2021 | |
Sum gjenståande premieavvik tidlegare år (pr. 01.01.) | 62 246 | 22 680 | |
Årets premieavvik | 33 652 | 62 246 | |
Sum amortisert premieavvik dette året | - 62 246 | - 22 680 | |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 33 652 | 62 246 | |
Arbeidsgjevaravgift av akkumulert premieavvik | 4 597 | 8 496 | |
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift | 38 249 | 70 742 | |
Pensjonsmidlar og pensjonsforpliktingar | 2022 | 2021 | |
Brutto pensjonsforplikting pr. 01.01. | 2 714 682 | 3 046 038 | |
Estimatavvik (ført direkte mot eigenkapitalen) | -36 121 | -499 098 | |
Virkning av planendringar (ført direkte mot eigenkapitalen) | |||
Årets pensjonsopptening | 168 610 | 161 186 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforplikting | 81 719 | 77 738 | |
Utbetalingar | -75 691 | -71 182 | |
Brutto pensjonsforplikting pr. 31.12. | 2 853 200 | 2 714 682 | |
Brutto pensjonsmidlar pr. 01.01. | 2 658 436 | 3 034 658 | |
Estimatavvik (ført direkte mot eigenkapitalen) | -124 935 | -606 211 | |
Virkninga av planendringar (ført direkte mot eigenkapitalen) | |||
Innbetalt pensjonspremie (inkl. adm.) | 202 722 | 223 436 | |
Administrasjonskostnad/rentegaranti | -6 352 | -6 399 | |
Utbetalingar | -75 691 | -71 182 | |
Forventa avkastning | 87 612 | 84 133 | |
Brutto pensjonsmidlar pr. 31.12. | 2 741 791 | 2 658 436 | |
Netto pensjonsforplikting pr. 31.12. | 111 409 | 56 247 | |
Arbeidsgjevaravgift av netto pensjonsforplikting | 15 218 | 7 677 |
Note 12 Fylkeskommunens garantiansvar
Låntakar | Sak | Formål | Långivar | Type garanti | Vedteken garanti-ramme | Saldo 31.12.2022 (i 1000 kr) | Forventa låneopptak (utover saldo) | Tillegg for renter og omkostn.) | Godkjenning | Garanti går ut | |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | (T-28/10) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 75 000 | 27 925 | 7 500 | Godkjent av departementet | 2051 | 1) | |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | (T-28/10) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 9 132 | Godkjent av departementet | 2027 | 1) | |||
Stift. Molde Intern. Jazzfestival | (T-28/10) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 10 351 | Godkjent av departementet | 2050 | 1) | |||
Stift. Molde Intern. Jazzfestival | (T-28/10) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 3 412 | Godkjent av departementet | 2027 | 1) | |||
Muritunet AS | (T-84/11) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 18 600 | 8 194 | 1 860 | Godkjent av departementet | 2042 | 2) | |
Muritunet AS | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 3 656 | 2042 | 2) | |||||
Stift. Romsdalsmuseet | (T-43/13) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 74 250 | 32 421 | 7 425 | Godkjent av departementet | 2042 | ||
Stift. Romsdalsmuseet Renteswap | (T-43/13) | Bygg | Sjølvskyldnargaranti | 15 000 | 15 000 | 3) | |||||
Norsk Tindesenter Eiendom AS | (T-75/14) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 10 000 | 8 543 | 1 000 | Godkjent av departementet | 2045 | ||
Tingvoll Økopark Eiendom AS | (T-60/16) | Bygg | Kommunal-banken | Sjølvskyldnargaranti | 2 500 | 1 929 | Godkjent av departementet | 2040 | |||
Vegamot AS | (T-84/21) | Veg | Obligasjonslån (Nordea) | Sjølvskyldnargaranti | 720 000 | 670 000 | 60 258 | 80 000 | Godkjent av departementet | 2030 | 4) |
Sum garantiansvar | 915 350 | 790 563 | 60 258 | 97 785 |
1) I sak T-28/10 blei det gitt ei total garantiramme på 82,5 mill. kroner (inkl. 10% tillegg for renter og omkostningar) for samla opplåning som A/S Regionteatret i Møre og Romsdal og Molde International Jazz Festival tek opp til finansiering av sine eigardelar i Teater og jazzhuset i Molde (Plassen).
2) Opphaveleg lån er etter første låneopptak delt opp i to lån, med føremål om gjere om ein del av lånet til eit fastrentelån.
3) Møre og Romsdal fylkeskommune stiller sjølvskyldnargaranti avgrensa til 15 mill. kr som sikkerheit for eventuelle rentebytteavtalar Romsdalsmuseet inngår knytt til lånet (T-43/13). Garantiperioden er 12 år rekna frå tidspunktet for inngåing av rentebytteavtalen/avtalane.
4) Fylkestinget vedtok i sak T- 89/16 med seinare oppdatering i sak T-84/21 å stille sjølvskyldnargaranti på 720 mill. kroner, (med tillegg av 10% av til ein kvar tidgjeldande hovudstol for dekking av renter og omkostningar, totalt 800 mill. kroner) for lån som bompengeselskapet tar opp til finansiering av Nordøyvegen. Garantien gjeld frå første opptrekk og gjennom innkrevjingsperioden på 20 år. Det er til nå gjort opptrekk på 670 mill. kroner.
Tilretteleggar for lånet er Nordea. Det er ikkje kjent hvem som er långivar, da dette er et salbart obligasjonslån. Prop. 93 S gir moglegheit til ytterlegare opptak av om lag 60 mill. kr i lån i forbindelse med overskridelser, men det gjenstår kun 50 mill. kr på garantien. Garantien må enten økes eller så må fylkeskommunen vente til beløpet er krevd inn i bompengar før de siste 10 mill. kr kan utbetalast til MRFK.
I tillegg har fylkestinget gjort følgjande vedtak om garantiar:
Fylkestinget vedtok i sak T-16/18 å stille sjølvskyldnargaranti på 1 190 mill. kroner for lån som bompengeselskapet tar opp til finansiering av ny E39 Lønset-Hjelset. Garantien gjeld frå første opptrekk og gjennom innkrevjingsperioden på 15 år.
Fylkestinget vedtok i sak T-32/19 (med påfølgande sak i fylkesutvalet U-147/20) å stille sjølvskyldnargaranti på 1600 mill. kroner med tillegg av 10 prosent av til ein kvar tid gjeldande hovudstol til dekning av renter og omkostningar, totalt 1750 mill. kroner, til finansiering av bypakke Ålesund.
Fylkesutvalet vedtok i sak U-130/22 å stille sjølvskyldnargaranti på inntil 242 mill. kroner med tillegg av 10% til dekning av eventuelle påløpne renter og omkostningar for lån OMKK Eiendom AS tek opp for bygging av Normoria - Kulturhuset i Kristiansund. Garantiansvaret skal etter to år frå første opptrekk reduserast i takt med lånet over 28 år. Garantien vil då gjelde i 30 år med tillegg av 2 år, jf. Garantiforskriftens § 3. (Vedtak er gjort av fylkesutvalet med heimel i Kommunelova § 11-8, 1.ledd "hasteparagrafen").
Note 13 Bundne fond
Bundne fond | Behaldning 1.1.2022 | Avsetningar | Bruk av fond | Behaldning 31.12.2022 |
Bundne driftsfond | ||||
Øyremerka statstilskot | ||||
SUTD - Permitt. og ledige uten fullført vgo - Covid19 (pr. 4087) | 26 649 | -12 197 | -1 235 | 37 611 |
SNM - Fond kap. 551.60 midlar | 24 225 | -61 893 | -63 992 | 22 126 |
SNM - Fond kap. 551.61 midlar | 6 437 | -16 119 | -635 | 21 921 |
SUTD - KON Kvalifisering og formidling læreplass VGS (pr. 2008) | 0 | -20 265 | -172 | 20 093 |
SSAM - Forsøksprosjekt TT | 9 605 | -7 419 | -8 084 | 8 940 |
SUTD - Tilskot til yrkesfagleg rekvalifisering 2021 (4097) | 2 520 | -6 141 | 0 | 8 661 |
SNM - Vannforvaltning | 9 505 | -34 | -987 | 8 552 |
SUTD - Utdanning - Tilskot til fagbrev på jobb (pr. 4090) | 5 869 | -2 189 | 0 | 8 058 |
SNM - Regional Forskingsfond | 10 631 | -11 712 | -16 179 | 6 164 |
SKUL - Kultur - kultursekken | 6 348 | -17 038 | -17 268 | 6 118 |
SNM - Marint miljøsikrings- og verdiskapningsfond | 5 567 | 0 | 0 | 5 567 |
SUTD - Molde Landslinje (2018) | 5 891 | 0 | -543 | 5 348 |
SUTD - Utvida tilbod til de som ikkje får læreplass (pr. 2001) | 4 308 | 0 | 0 | 4 308 |
STHT - Helsedirektoratet TOO | 1 812 | -7 295 | -4 902 | 4 205 |
SUTD - Tilskot til tiltak for lærlingar Covid 19 (Pr. 4085) | 4 091 | 0 | 0 | 4 091 |
SKUL - Spelemidlar anlegg | 997 | -106 182 | -103 961 | 3 218 |
Øvrige øyremerka statstilskot | 80 574 | -58 206 | -77 093 | 61 687 |
Gåvefond | ||||
Øvrige gåvefond | 205 | 0 | 0 | 205 |
Øvrige bundne driftsfond | ||||
SNM - Interne tildelinga | 8 479 | -485 | 0 | 8 964 |
Øvrige bundne driftsfond | 14 024 | -3 480 | -7 249 | 10 255 |
Sum | 227 737 | -330 654 | -302 299 | 256 092 |
Bundne investeringsfond | ||||
Øyremerka statstilskot | ||||
ENOVA midlar miljøfergeanlegg | 24 676 | -24 361 | -49 037 | 0 |
Øvrige bundne investeringsfond | ||||
Øvrige bundne investeringsfond | 11 927 | -639 | -2 128 | 10 437 |
Sum | 36 603 | -24 999 | -51 165 | 10 437 |
Enkelte fond har ikkje hatt bevegelse eller bruk av midlar i 2022. Dette skuldast i hovudsak manglande kapasitet til å planleggje og gjennomføre aktivitetar knytt til midlane. Det er planlagt for aktivitet knytt til midlane i 2023 og 2024.
Note 14 Sal av finansielle anleggsmidlar
Fylkeskommunen har i 2021 solgt følgande aksjar:
Samspleis AS | Totalt | |
Salssum | 0 | 0 |
Inntektsført i driftsrekneskapen | 0 | 0 |
Inntektsført i investeringsrekneskapen | 0 | 0 |
Sum inntektsført salssum | 0 | 0 |
Samspleis AS vart avvikla i 2022. Ved avvikling var selskapets eigenkapital tapt og det vart ingen utbetalingar til aksjonærane i samband med avviklinga. Bokført kostpris på aksjane var 0,5 mill. kroner.
Note 15 Ytelser til ledande personar
Ytelser til ledande personar | Lønn og anna godtgjersle | Godtgjersle for andre verv | Tilleggs-godtgjersle | Natural-ytelser |
Fylkeskommunedirektør | 1 913 | 4 | ||
Ordførar | 1 297 | 4 |
Note 16 Godtgjersle til revisor
Fylkeskommunen sin revisor er Møre og Romsdal Revisjon SA
Godgjersle til revisor | Fylkes-kommunekassa |
Finansiell og forvaltningsrevisjon | 1 066 |
Andre undersøkelser | 337 |
Rådgiving | 0 |
Samla godtgjersle | 1 402 |
Note 17 Resultatoppstillingar - tannhelsetenesta
Forutan å sørge for tannhelsetenester til prioriterte grupper iht. tannhelsetjenesteloven, behandlar tannhelsetenesta også vaksne betalande pasientar. Behandling av betalande pasientar skjer i konkurranse med privatpraktiserande tannlegar og skal ikkje være subsidiert av fylkeskommunen.
Tannhelsetenestas verksemd kan delast inn som følger:
a) Tannhelsetenester som tilbys helt eller delvis vederlagsfritt til prioriterte pasientar
b) Tannhelsetenester som tilbys vaksne mot betaling i områder der det ikkje føreligger anna tilstrekkeleg tilbod
c) Tannhelsetenester som tilbys vaksne mot betaling i områder med konkurranse frå private tannlegar
Pkt. b) er vurdert å ikkje vere aktuell for tannhelsetenesta i Møre og Romsdal.
Direkte utgifter er delt på grunnlag av kor stor del betalande pasientar utgjer av samla behandla pasientar. I 2022 var andelen 7,43 prosent. Øvrige utgifter er delt med utgangspunkt i kor stor del av netto driftsutgifter (utanom avskrivingar) tannhelse utgjer av netto driftsutgifter på rammeområda samla.
Rekneskapssamandrag for dei ulike delane av verksemda
a) Offentleg tannhelse | b) Tenester av allmenn øk. betydning | c) Konkurranse-utsett | |
Direkte inntekter | 20 132 | 11 980 | |
Direkte utgifter | 188 157 | 15 095 | |
Henførte indirekte utgifter | 9 490 | 299 | |
Kapitalkostnader | 10 151 | 814 | |
Resultat | -187 666 | 0 | -4 228 |
Dei siste åra har vore spesielle år, med covid19, periodar med stengde tannhelseklinikkar og auka smittevern med tilhøyrande auka kostnadar. Dette har bidratt til ei nedgang i antall betalande pasientar. I 2021 og 2022 har andel betalande pasientar vært på rundt 7,5%, mens det før covid19 har vore ein andel betalande pasientar på 11%-12%. Ein er dermed ikkje tilbake til tidlegare normalsituasjon. Utfordringar med å oppnå full bemanning bidrar også til at andelen betalande pasientar ikkje auker igjen, då det er manglande kapasitet.
Note 18 Usikre forpliktingar, betinga eigedelar og hendelser etter balansedagen
Andre forhold
Fylkesvegane i Møre og Romsdal har eit omfattande vedlikehaldsetterslep, og dette aukar behovet for investeringar og vedlikehald av fylkesvegnettet, samstundes som det blir utfordrande å drifte vegane på ein effektiv måte. Statens vegvesen berekna vedlikehaldsetterslepet i 2019 til å utgjere om lag 8,6. mrd. kroner (2019-kroner). Ei oppdatering av anslaga tilseier at etterslepet er i intervalet 11-12 mrd. kroner (2019-kroner). Forfallet på fylkesvegane vil fortsette å auke i åra framover og utgjere ei økonomisk utfordring. Særleg utgjer krav etter tunnelsikkerheitsforskrifta ein risiko. Forskrifta skal sikre eit minimum sikkerheitsnivå for trafikantar i tunnel, og fylkeskommunen har fått ein forlenga frist til å innfri krava til 31.12.2024. Totalkostnad knytt til gjennomføring av forskriftskrava er berekna til om lag 3,1 mrd. 2022-kroner, men det er berre planlagd utbetringar for totalt 757,5 mill. kroner i 2023-2026. Dette skuldast både manglande kapasitet og manglande finansiering. Manglande utbetring i samsvar med krava i forskrifta gir risiko for stengde tunnelar og at tida trafikantane må leve med avvik, manglar og svakheiter i tunnelane blir vesentleg forlenga.
Det blei i 2022 inngått forlik med Fjord1 i sak om rabattkompensasjon. Forliket innebar ei utbetaling til fylkeskommunen på 28,4 mill. kroner. Beløpet blei innbetalt til fylkeskommunen i januar 2023, men er i rekneskapen for 2022 inntektsført og ført opp som kortsiktig fordring. Møre og Romsdal fylkeskommune meiner framleis å ha eit tilgodehavande mot Fjord1 på om lag 20,9 mill. kroner for årsoppgjera 2018 og 2019. Fjord1 meiner eit eventuelt krav for 2018 og 2019 er oppgjort i rabattkompensasjonsforliket. Fylkeskommunen bestrider dette. For å avbryte eventuell forelding vart det i februar 2023 tatt ut stevning i saka.
Tilskot til andre
Fylkestinget har gjort følgjande vedtak om å gi årlege driftstilskot til å dekke renter og avdrag til andres investeringar:
I sak T-13/09 er det gjort vedtak om å dekke renter og avdrag over 15 år (fram til 2025) på eit lån på totalt 30 mill. kroner, knytt til finansiering av kulturhuset Plassen for Teatret Vårt AS og Stiftelsen Molde International Jazz Festival. Tilskotet er begrensa oppad til 2,89 mill. kroner pr. år.
I sak T-43/13 er det gjort vedtak om å dekke renter og avdrag over 30 år (fram til 2042) på eit lån på totalt 48,5 mill. kroner, knytt til finansiering av museumsbygget Krona for Stiftelsen Romsdalsmuseet. Tilskotet dekker faktiske avdrag og renter, samt kostnadar til rentesikring, og det vart i 2021 utbetalt 2,2 mill. kroner.
I sak T-12/19 er det vedtatt å gi tilskot til finansiering av Opera og kulturhus i Kristiansund, med ein andel på 150 mill. kroner. I sak T-40/22 er Møre og Romsdal fylkeskommune sin andel oppdatert til 194,5 mill. kroner, begrunna med ekstraordinær lønns- og prisstigning. Finansieringa vil bli dekka gjennom årlege avdrag til dekning av renter og avdrag. Tilskot vil gis første gong i 2025.
Hendingar etter balansedagen
Det føreligg ikkje anna informasjon om forhold som eksisterte på balansedagen, eller hendingar etter balansedagen som er av ei slik betyding at manglande informasjon vil påverke rekneskapsbrukarens evne til å foreta korrekte vurderingar og beslutningar på bakgrunn av årsrekneskapen.
Note 19 Spesifikasjon av vesentlege postar og transaksjonar
Spesifikasjon av andre sals- og leigeinntekter:
Rekneskap 2022 | Budsjett 2022 | Rekneskap 2021 | ||
Andre sals- og leigeinntekter: | ||||
Inntekter kantine, kost mv vidaregåande skule | 23 686 | 24 182 | 20 686 | |
Inntekter elevarbeid mv vidaregåande skule | 2 644 | 1 438 | 1 873 | |
Sal av kurs mv | 1 914 | 135 | 3 770 | |
Husleigeinntekter | 13 648 | 16 833 | 13 351 | |
Kollektivinntekter buss og hurtigbåt | 294 797 | 300 539 | 277 246 | 1) |
Kollektivinntekter ferge | 272 295 | 274 459 | 384 041 | 2) |
Ymse andre inntekter | 62 204 | 27 480 | 48 731 | |
Sum | 671 188 | 645 066 | 749 698 |
1) Kollektivinntekter buss og hurtigbåt består i hovudsak av sal av billettar til persontrafikk.
2) Kollektivinntekter ferge består av både persontrafikk og næringstrafikk.