Notar
Rekneskapsprinsipp
Rekneskapen er utarbeidd etter reglar fastsett i kommunelova, bokføringslova, forskrifter og god kommunal rekneskapsskikk (GKRS).
All tilgang og bruk av midlar i året som vedkjem fylkeskommunal verksemd skal framgå av driftsrekneskapen eller investeringsrekneskapen. Alle utgifter, utbetalingar, inntekter og innbetalingar er rekneskapsført brutto. Vidare er anordningsprinsippet lagt til grunn. Det betyr at alle kjente utgifter, utbetalingar, inntekter og innbetalingar i året skal takast med i rekneskapen for vedkomande år, anten dei er betalt eller ikkje i rekneskapsåret. For lån er likevel berre den delen som er brukt i året ført i investeringsrekneskapen. Den delen som ikkje er brukt, er registrert som memoriapost.
Vesentlege utgifter, utbetalingar, inntekter og innbetalingar som ikkje kan fastsetjast eksakt ved rekneskapsavslutninga, blir registrert med eit rundt rekna beløp i årsrekneskapen.
Klassifisering av anleggsmidlar, omløpsmidlar og gjeld
Anleggsmidlar er eigedelar som er bestemt til varig eige eller bruk i fylkeskommunen. Andre eigedelar er omløpsmidlar. Driftsmidlar blir ført som anleggsmidlar når anskaffelseskost er minimum 100 000 kroner og har ei økonomisk levetid på minst 3 år. Utgiftar som påløper for å oppretthalde anleggsmiddelets relative standard utgiftsførast i driftsrekneskapen. Utgifter som representerer ei standardheving av anleggsmiddelet ut over standarden ved anskaffinga utgiftsførast i investeringsrekneskapen og aktiverast på anleggsmiddelet i balansen. Alle nye anlegg, både fylkesvegar, tunellar og bruer og skolebygg utgiftsførast i investeringsrekneskapen og aktiverast som anleggsmiddel i balansen. Større rehabiliteringar førast i sin heilheit som påkostning, utgiftsførast i investeringsrekneskapen og aktiverast på anleggsmiddelet i balansen, sjølv om rehabiliteringa kan innehalde element av vedlikehald. Løpande reparasjons- og vedlikehaldsutgifter som ikkje gir antatt auke i verdien eller levetida på anleggsmiddelet utgiftsførast i driftsrekneskapen. Enkelte utgifter ligg i grenseland mellom investering og drift og det gjerast da ei konkret vurdering for den aktuelle utgifta. Ei forventa auke i anleggsmiddelets levetid kan da være avgjerande for vurderinga. Alle eksterne utgifter som er ei direkte konsekvens av anskaffinga blir behandla som ein del av kostprisen. Interne utgifter til løn som er direkte relatert til det aktuelle prosjektet inngår i kostprisen. Byggjelånsrenter inngår i kostpris for vegprosjekt med nye veglenker når budsjettert anskaffingskost utgjer meir enn 1 mrd. Øvrige byggjelånsrenter inngår ikkje og førast som ordinære renter i driftsrekneskapen.
Fordringar knytt til eigen vare- og tenesteproduksjon og marknadsbaserte verdipapir som inngår i ei handelsportefølje er omløpsmidlar. Aksjar og andelar i bedrifter som fylkeskommunen har ei spesiell interesse av å engasjere seg i er klassifisert som anleggsmidlar.
Langsiktig gjeld er knytt til formåla i §50 i kommunelova med unntak av eventuell likviditetstrekkrett/ likviditetslån, jf. kl § 50 nr 5. All anna gjeld er kortsiktig gjeld. Neste års avdrag på utlån inngår ianleggsmidlar og neste års avdrag på innlån inngår i langsiktig gjeld.
Vurderingsreglar
Marknadsbaserte finansielle omløpsmidlar er vurdert til verkeleg verdi. Andre omløpsmidlar er vurdert til lågaste verdi av anskaffelseskost og verkeleg verdi.
Uteståande fordringar er vurdert til pålydande med frådrag for venta tap.
Anleggsmidlar er vurdert til brutto anskaffelseskost. Ved varig verdifall som antas å ikkje være forbigåande blir det gjort ei nedskriving til verkeleg verdi.
Avskrivingar
Anleggsmidlar med begrensa økonomisk levetid blir avskrivne med like store årlege beløp over levetida til eigedelen. Avskriving startar året etter aktivering. Avskrivingsperiodane følgjer i utgangspunktet $ 8 i forskrift om årsrekneskap og årsmelding, men i særskilte tilfelle, der levetida på anlegget er lågare enn normal avskrivingstid, settes avskrivingstid til forventa levetid.
Normal avskrivingstid:
5 år: It-utstyr, kontormaskinar ol.
10 år: Inventar og utstyr, transportmiddel, maskiner ol.
40 år: Skolar, vegar, bustader ol.
50 år: Administrasjonsbygg, kulturbygg, forretningsbygg ol.
Mva-plikt og mva-kompensasjon
Delar av tenesteområda, til dømes bruttoavtalar med trafikkselskap om levering av kollektiv transport og tannhelsetenester til vaksne mot betaling, kjem inn under mva-lova. For den øvrige verksemda får fylkeskommunen mva-kompensasjon.
Fleirårlege tilskot til andres investeringar
Fleirårlege tilskot til å dekke renter og avdrag på lån til finansiering av andres investeringar blir ført i driftsrekneskapen det enkelte år tilskota blir utbetalt. Vedtekne tilskot blir omtala i note.
Endra rekneskapsprinsipp
Prinsippendringar som påverkar arbeidskapitalen blir ført direkte mot eigen konto under eigenkapitalen.
Note 1 Organisering av fylkeskommunal verksemd
Fylkeskommunen er underlagt politisk styring med fylkestinget som øvste organ og fylkesordførar som øvste leiar. Fylkesrådmannen er administrasjonssjef og leier dei administrative einingane i fylkeskommunen.
Fylkeskommunen er delt inn i fem linjeavdelingar (utdanning, samferdsel, regional- og næring, kultur og tannhelse) og fire stabsavdelingar (organisasjonsavdelinga, plan- og analyse, bygg- og eigedom og juridisk avdeling).
Møre og Romsdal fylkeskommune driv 23 vidaregåande skuler, 2 fagskuler og 37 tannhelseklinikkar.
Kommunale føretak
Møre og Romsdal fylkeskommune har ikkje oppretta kommunale føretak (KF).
Heileigde aksjeselskap og interkommunale selskap fylkeskommunen er medeigar i
Selskap, forretningsadresse | Eigardel |
---|---|
AS Kirkegaten 1A, Kristiansund | 100,0 % |
Møre og Romsdal Utvikling AS, Kristiansund | 100,0 % |
Ocean Industry School AS, Ålesund | 100,0 % |
Trafikkterminalen Kristiansund AS, Kristiansund | 100,0 % |
GassROR IKS, Aukra | 11,1 % |
Åknes/Tafjord Beredskap IKS, Stranda | 11,1 % |
Møre og Romsdal Revisjon IKS, Kristiansund | 30,4 % |
IKA Møre og Romsdal IKS, Ålesund | 17,1 % |
VIGO IKS, Skien | 5,3 % |
"§ 27 samarbeid"
Møre og Romsdal deltar saman med alle fylkeskommunane utanom Oslo i samarbeidet Nasjonal digital læringsarena NDLA. Hordaland fylkeskommune er kontorkommune.
Møre og Romsdal fylkeskommune har fire heileigde aksjeselskap. AS Kirkegaten 1A i Ålesund ble kjøpt i 2017 med formål om å sikre tenleg areal for mogleg vidareutvikling av bygget til museumsføremål. Stiftelsen Kulturkvartalet driv i dag museum i bygget. Møre og Romsdal Utvikling AS er etablert med føremål å leggje til rette for samfunnsmessige utviklingsprosjekt. Trafikkterminalen Kristiansund AS har til føremål å drifte persontrafikkterminal i byen. Ocean Industry School AS er etablert for å auke elevanes kunnskap om, og interesse for, de arbeids- og karrieremuligheter som finns i dei havbaserte næringane.
Møre og Romsdal fylkeskommune er medeigar i fem interkommunale selskap. GasssROR IKS har til formål å medverke til utvikling av fysisk infrastruktur og tilrettelegging for næringsutvikling i regionen. Åknes/Tafjord Beredskap IKS overvakar ustabile fjellparti og gir mellom anna bistand til utarbeiding av kommunale beredskapsplanar. Fylkestinget vedtok i sak T-76/16, jf. sak T-28/15 å tre ut av selskapet. Det har tatt tid å gjennomføre utmelding, økonomisk oppgjør ligger nå hos Stranda kommune for kvalitetssikring. Møre og Romsdal Revisjon IKS vart stifta i 2016 av Møre og Romsdal fylkeskommune og 17 kommunar på Nordmøre og i Romsdal. Selskapet har kontoradresse Kristiansund. Det blei i 2019 stifta eit nytt selskap, Møre og Romsdal Revisjon SA, som overtar denne verksemda, og IKS'et vil bli avslutte i 2020. IKA Møre og Romsdal er eit interkommunalt selskap eigd av alle kommunane i fylket og Møre og Romsdal fylkeskommune. Selskapet skal arbeide for at arkivmateriale frå medlemane blir teke vare på og gjort tilgjengeleg til ulike formål og har forretningsadresse Ålesund. Eigardelane blir justert kvart fjerde år på grunnlag av folketal, og fylkeskommunen sin eigardel er no 17,1%. VIGO IKS vart stifta i 2012 for å oppnå gode, enkle og framtidsretta IKT-system for eigarar og brukarar.
Kollektiv transport
Møre og Romsdal fylkeskommune har inngått avtalar med private trafikkselskap om levering av kollektiv transport, skoleskyss og TT-tenester. Fylkeskommunen inngår bruttokontraktar, det inneber at fylkeskommunen har ansvar for inntektssida.
Sams vegadministrasjon
Staten har ansvar for å stille med sams vegadministrasjon på regionalt nivå. Ordninga inneber at staten og fylkeskommunane bruker same vegadministrasjon for å utføre høvesvis riks- og fylkesvegoppgåver. Utgifter til overordna leiing og planlegging, samt arbeid med drift- og vedlikehaldsoppgåver blir dekt innanfor Statens vegvesen sitt budsjett. Utgifter til planlegging, prosjektering mv. av fylkeskommunale veginvesteringar blir belasta fylkeskommunen.
Det er beslutta at fylkesveiadministrasjonen frå 1.1.2020 skal overførast til fylkeskommunane.
Note 2 Endring i arbeidskapital
Endring 2018-2019 | Endring 2017-2018 | |
---|---|---|
Omløpsmidlar | 408 320 | 132 574 |
Kortsiktig gjeld | 109 505 | 70 056 |
Endring i arbeidskapital etter balansen | 298 815 | 62 518 |
Tilgang og bruk av midlar, jfr. økonomisk oversikt tilgang og bruk | ||
Inntekter og innbetalingar ved eksterne finanstransaksjonar | 7 495 991 | 6 396 999 |
Utgifter og utbetalingar ved eksterne finanstransaksjonar | 7 166 172 | 6 347 520 |
Netto tilgang på midlar | 329 819 | 49 479 |
Endring ubrukte lån | -31 003 | 13 039 |
Endring i arbeidskapital etter drifts- og investeringsrekneskapet | 298 815 | 62 518 |
Note 3 Lønn og godtgjersle til fylkesordførar, fylkesrådmann og revisjonen
Løn og godtgjersle til leiande personar: | 2019 | 2018 | Endring |
---|---|---|---|
Løn og anna godtgjersle til fylkesordførar | 1 266 | 1 233 | 33 |
Løn og anna godtgjersle til fylkesrådmann | 1 378 | 1 318 | 60 |
Godtgjersle til revisjonen: | 2019 | 2018 | Endring |
---|---|---|---|
Godtgjersle til revisjonen | 3 748 | 4 700 | -952 |
Note 4 Pensjon
Fylkeskommunen har kollektive pensjonsordningar i Statens Pensjonskasse (SPK) for pedagogisk personale og i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) for øvrige tilsette. Ordningane sikrar ytingsbasert pensjon og omfattar alders-, uføre, ektefelle-, barnepensjon samt AFP/tidlegpensjon med samla pensjonsnivå på 66 prosent etter samordning med folketrygda. For AFP 62 - 66 år har arbeidsgjevar valt 100 prosent utjamning.
Premieavviket er eit estimert netto avvik mellom betalt pensjonspremie og berekna pensjonskostnader. Dersom pensjonspremien overstig årets netto pensjonskostnad, skal årets premieavvik førast til inntekt. Motsatt skal årets premieavvik utgiftsførast dersom pensjonskostnaden er større enn pensjonspremien. Møre og Romsdal fylkeskommune amortiserer tidlegare års premieavvik over eitt år.
2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|
Årets pensjonskostnad og premieavvik | SUM | KLP | SPK | SUM |
A Berekna netto pensjonskostnad | 165 875 | 63 536 | 102 339 | 167 068 |
B Forfalt pensjonspremie (eks.adm.kostnader) | 220 751 | 99 387 | 121 364 | 199 234 |
C Årets premieavvik (A-B) | -54 876 | -35 851 | -19 025 | -32 166 |
D Amortisering av tidlegare års premieavvik | 32 166 | 36 660 | -4 494 | 22 571 |
E Administrasjonskostnad | 7 018 | 4 136 | 2 882 | 7 962 |
F Brutto pensjonsutg. etter pr.avvik og amort. | 205 059 | 104 331 | 100 728 | 197 601 |
G Pensjonstrekk tilsette | 26 278 | 9 629 | 16 649 | 25 826 |
Årets rekneskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 178 781 | 94 703 | 84 079 | 171 775 |
Sum gjenståande premieavvik tidlegare år (per 01.01) | 32 166 | 36 660 | -4 494 | 22 571 |
Årets premieavvik | -54 876 | -35 851 | -19 025 | -32 166 |
Sum amortisert premieavvik dette året | -32 166 | -36 660 | 4 494 | -22 571 |
Akkumulert premieavvik per 31.12 | -54 876 | -35 851 | -19 025 | -32 166 |
Arbeidsgjevaravgift av akkumulert premieavvik | -7 430 | -4 855 | -2 575 | -4 339 |
Sum akk. premieavvik inkl. arbeidsgjevaravgift | -62 306 | -40 706 | -21 600 | -36 505 |
Pensjonmidlar og pensjonsforpliktingar | ||||
Netto pensjonsforpliktingar per 01.01 | 392 705 | -24 505 | 417 210 | 455 157 |
Årets premieavvik og amortisert | -22 710 | 809 | -23 519 | -9 595 |
Estimatavvik (ført dir. mot eigenkapitalen) | -97 357 | 14 371 | -111 728 | -52 857 |
Virkninga av planendr. (ført dir. mot eigenkapitalen) | 0 | 0 | ||
Netto pensjonsforpliktingar per 31.12 | 272 638 | -9 326 | 281 964 | 392 704 |
Av dette: | ||||
Brutto pensjonsforplikting | 3 323 508 | 1 662 480 | 1 661 028 | 3 241 443 |
Pensjonsmidlar | 3 050 869 | 1 671 806 | 1 379 064 | 2 848 738 |
Arbeidsgjevaravgift av netto pensjonsforplikting | 36 915 | -1 263 | 38 178 | 52 976 |
2019 | 2018 | |||
Berekningsføresetnader * | KLP | SPK | KLP | SPK |
Forventa avkastning | 4,50 % | 4,20 % | 4,50 % | 4,20 % |
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % | 4,00 % | 4,00 % |
Årleg lønsvekst | 2,97 % | 2,97 % | 2,97 % | 2,97 % |
Årleg G-regulering | 2,97 % | 2,97 % | 2,97 % | 2,97 % |
Premiefond KLP ** | 2019 | 2018 | ||
Saldo per 01.01 | 111 314 | 97 824 | ||
Avrekningar/renter tillagt premiefond | 15 572 | 23 490 | ||
Brukt til å betale årets premie | -10 000 | -10 000 | ||
Premiefond saldo per 31.12 | 116 886 | 111 314 |
** Midlar frå premiefondet kan berre nyttast til å betale pensjonspremie.
Note 5 Driftsresultat
5.1.Driftsresultat
Netto driftsresultat er brutto driftsresultat fråtrekt renter, avdrag og avskrivingar. Resultatet viser kor mykje fylkeskommunen har igjen til avsetjingar og investeringar og er eit uttrykk for kor stor økonomisk handlefridom fylkeskommunen har.
Rekneskapsmessig resultat (meir-/mindreforbruk) er netto driftsresultat fråtrekt avsetjingar, bruk av avsetjingar og overføring til investering. Sidan budsjettet er sett opp i balanse, er det rekneskapsmessige resultatet lik summen av alle avvik mellom budsjett og rekneskap.
Note | Rekneskap 2019 | Rekneskap 2018 | Endring 2018-2019 |
---|---|---|---|
Driftsinntekter | 5 646 888 | 5 441 731 | 205 157 |
Driftsutgifter (inkl. avskrivingar) | 5 365 070 | 5 372 040 | -6 970 |
Brutto driftsresultat | 281 818 | 69 691 | 212 127 |
Netto finansutgifter | -272 731 | -283 088 | 10 357 |
Motpost avskrivingar | 304 426 | 278 866 | 25 560 |
Netto driftsresultat | 313 513 | 65 469 | 248 044 |
Netto avsetjingar | 62 492 | 25 734 | 36 758 |
Rekneskapsm. meir-/mindreforbruk | 251 021 | 39 735 | 211 286 |
Netto driftsresultat i % av driftsinntekter | 5,6 % | 1,2 % |
Spesifisert oversikt: Sjå Økonomisk oversikt drift.
Møre og Romsdal fylkeskommune hadde i 2019 eit rekneskapsmessig mindreforbruk på 251 mill. kroner, det er 211 mill. kroner meir enn året før. Netto driftsresultat var positivt, 313,5 mill. kroner. Det er 248 mill. kroner betre enn året før. Netto driftsresultat utgjer 5,6 prosent av driftsinntekter for 2019, mot 1,2% i 2018.
Korrigert netto driftsresultat
Fylkeskommunen får kvart år overført betydelege øyremerka tilskot frå staten til ulike tiltak. Øyremerka tilskot som ikkje er brukt i året blir avsett til bundne fond og brukt når utgiftene kjem seinare år. Ubrukte tilskot påverkar netto driftsresultat, men ikkje det rekneskapsmessige resultatet. Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) har anbefalt at netto driftsresultat for fylkeskommunane over tid bør være på 4 prosent, og at netto driftsresultat korrigerast for bruk av og avsetjing til bundne fond. Eit betre mål på fylkeskommunen sin handlefridom vil være netto driftsresultat korrigert for avsetjing og bruk av bundne driftsfond. Det kan også være andre høve som tilseier ei korrigering av netto driftsresultat i enkelte år. Under visast tabell hvor netto driftsresultat er korrigert med bruk av og avsetjing til bundne driftsfond.
Rekneskap 2019 | Rekneskap 2018 | Endring 2018-2019 | |
---|---|---|---|
Netto driftsresultat | 313 513 | 65 469 | 248 044 |
Avsett til bundne fond | 233 427 | 251 525 | -18 098 |
Bruk av bundne fond | 210 310 | 223 977 | -13 667 |
Netto driftsresultat korrigert for bundne fond | 290 396 | 37 921 | 252 475 |
Korrigert netto driftsresultat i % av driftsinntekter | 5,1 % | 0,7 % |
Netto driftsresultat korrigert for bundne fond utgjorde 0,70 prosent av driftsinntektene, mot - 0,27 prosent i 2017.
Note 6 Frie inntekter
Rekneskapsskjema 1A viser korleis frie disponible inntekter, etter fråtrekk for renter og avdrag, er nytta til avsetjingar, finansiering av årets investeringar og fordelt på rammeområda.
6.1 Årets meir-/mindreforbruk
Driftsrekneskapen for Møre og Romsdal fylkeskommune 2019 viser eit samla mindreforbruk på 251 mill.
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Sum frie midlar til fordeling på rammeområda | 4 111 784 | 3 968 968 | -142 816 | 3 940 578 |
Sum fordelt rammeområda | -3 860 763 | -3 968 968 | -108 205 | -3 900 843 |
Sum budsjettavvik (meir-/mindreforbruk) | 251 021 | 0 | -251 021 | 39 735 |
Frie inntekter til disposisjon | Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 |
---|---|---|---|---|
Sum frie disponible inntekter | 4 389 737 | 4 269 202 | -120 535 | 4 198 457 |
Netto finansutgifter | -278 156 | -298 450 | -20 294 | -286 275 |
Overføring til investeringsrekneskapen | 0 | 0 | 0 | -11 400 |
Netto avsetjingar | -35 597 | -35 597 | 0 | 18 906 |
Ufordelte utgifter/inntekter | 35 800 | 33 813 | -1 987 | 20 890 |
Frie inntekter til bruk på rammeområda | 4 111 784 | 3 968 968 | -142 816 | 3 940 578 |
6.2 Sum frie disponible inntekter
Av totale frie inntekter på 4 390 mill kroner utgjer samla skatt og rammetilskott 4 361 mill. Det er 119,5 mill meir enn budsjettert og ei auke på 5,4 prosent frå året før. Av dette utgjer skatteinntektene 1 615 mill. kroner. Det er ei auke på 4,9 prosent, og 93,2 mill. kroner meir enn budsjettert. Rammetilskot inkl. skatteutjamning utgjorde 2 745 mill. kroner. Det er 26,3 mill. kroner meir enn budsjettert og ein vekst på 5,7 prosent frå året før. Fylkeskommunen har i 2019 fått og inntektsført skjønnsmidler på 61 mill som ikkje er budsjettert. Midlane gjeld kompensasjon for feil i berekningsgrunnlaget knytt til midlar til tunnelsikkerheit for 2020. Totalt er fylkeskommunen kompensert for 70,833 mill. Av dette er 61 mill innbetalt til fylkeskommunen i 2019, og inntekstført i 2019 i tråd med God kommunal regnskapsskikk. Resterande er innbetalt og inntektsført i 2020. Fylkeskommunen fekk også ei auke i revidert nasjonalbudsjett på 3,5 mill knytt til kompensasjon for betalt pensjonspremie for tilsette i Statens vegvesen for arbeid utført på fylkesvegnettet i 2019. Skatteutjamninga ga ei mindreinntekt på 37,6 mill.
I "Andre generelle statstilskot" inngår 2,6 mill. kroner i rentekompensasjon til skoleanlegg og 16,6 mill. kroner i rentekompensasjon til vegtiltak.
Avviket mellom budsjett og rekneskap inngår i netto mindreforbruk og vil bli handsama i evalueringssaka i Fylkestinget i april.
Overskot på konsesjonskraft ("Generelle overføringar frå andre") var 7,2 mill. kroner mot budsjettert 5,0 mill. kroner.
6.3 Netto finansutgifter
I rekneskapsskjema 1A inngår renteutgifter, utbytte, tap og gevinst på finansielle instrument og renteinntekter utanom ubrukte tilskot som etter krav skal stå på bundne fond og eigen bankkonto. I siste tilfelle blir renteinntektene ført på aktuelt rammeområde og tillagt fond. På ramme D10 Kulturtenester er det inntektsført og avsett 2,0 mill. kroner, og på ramme D11 Regional- og Næringsutvikling er det inntektsført og avsett 3,4 mill kroner.
Netto finansutgifter i Skjema 1A utgjer 278,2 mill. kroner, det er 20,3 mill. kroner mindre enn budsjettert og ei nedgang på 2,8 prosent frå 2018.
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Bankinnskot | 31 566 | 19 400 | -12 166 | 19 385 |
Andre renteinntekter | 3 649 | 3 800 | 151 | 3 328 |
Utbytte | 2 000 | 1 500 | -500 | 1 500 |
Renteinntekter/utbytte | 37 215 | 24 700 | -12 515 | 24 213 |
Renteutgifter lån | 111 381 | 110 500 | -881 | 97 266 |
Andre renteutgifter | 21 | 0 | -21 | 46 |
Renteutgifter | 111 401 | 110 500 | -901 | 97 312 |
Gevinst forvaltning | 8 871 | 0 | -8 871 | -7 |
Tap/kostnad forvaltning | -217 | 0 | 217 | -1 304 |
Gevinst/tap forvaltning | 8 654 | 0 | -8 654 | -1 311 |
Lån i banker/finansinstitusjonar | 189 574 | 212 650 | 23 076 | 190 474 |
Tilbakebetalte vegforskoteringar | 23 050 | -23 050 | 21 390 | |
Avdrag lån | 212 624 | 212 650 | 26 | 211 864 |
Netto finansutgifter | -278 156 | -298 450 | -20 294 | -286 274 |
Renteinntekter og utbytte er samla 37,2 mill. kroner, det er 12,5 mill. kroner meir enn budsjettert og 53,7 prosent meire enn året før. Det er ført utbytte frå Svorka Energi AS på 2,0 mill. kroner.
Påløpte renteutgifter utgjer 111,4 mill. kroner, det er 0,9 mill. kroner mindre enn budsjettert. Per 31.12.19 var det ikkje inngått rentebytteavtalar. Tilbakebetaling av vegforskoteringar på 23,1 mill. kroner er ført som avdrag på lån.
6.4 Netto avsetjing frie inntekter
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Netto avsetjingar | 35 597 | 35 597 | 0 | -18 906 |
Avsett skadefondet | 300 | 300 | 0 | 304 |
Avsett til Havbruksfondet | 802 | 802 | 0 | 34 383 |
Avsett felles disposisjonsfond | 116 335 | 116 335 | 0 | 80 803 |
Til ubundne avsetjingar | 117 437 | 117 437 | 0 | 115 490 |
Disponert slik i sak T-14/19: | ||||
Lagt til driftsrammer | 39 434 | 39 434 | 0 | -97 620 |
Til avsetting skadefondet | 300 | 300 | 0 | -304 |
Til avsetting felles disposisjonsfond | 0 | 0 | -35 932 | |
Bruk tidlegare års mindreforbruk | 39 734 | 39 734 | 0 | -133 856 |
Felles disposisjonsfond: | ||||
T-63/17 Budsjettjustering BYE | 0 | 0 | 0 | -240 |
T-14/19 Evaluering 2018 | -14 216 | -14 216 | 0 | 0 |
T-33/19 rev. ØP 2019-2022 | -11 130 | -11 130 | 0 | 0 |
T-61/19 Imarfinans økt forskot | -650 | -650 | 0 | 0 |
T-59/19 Øk. rapp økte avdrag | -10 200 | -10 200 | 0 | 0 |
Marint miljø- og verdisikringsfond: | ||||
T-59/19 Øk. rapp Mar. M&V fond | -5 610 | -5 610 | 0 | 0 |
Skadefondet: | ||||
T-63/17 Vedtak årsbudsjett, til tryggleikstilling | -300 | -300 | 0 | -300 |
Bruk ubundne avsetjingar | -42 106 | -42 106 | 0 | -540 |
Møre og Romsdal fylkeskommune amortiserer premieavviket over eit år. I budsjettvedtaket er det føresett at årets premieavvik skal settast av til fond og dekke neste års tilbakeføring. I årsbudsjettet er er det imidlertid ikkje ført opp beløp på avsetjinga, og premieavviket på -62,3 mill. kroner er derfor ikkje avsett.
6.5 Overføring til investeringsrekneskapen
Det er ikkje budsjettert med overføringar til investeringsrekneskapen for 2019.
6.6 Ufordelte utgifter/inntekter pensjon
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Årets premieavvik | 62 306 | 52 771 | -9 535 | 36 506 |
Amortisering tidlegere års premieavvik | -36 506 | -28 958 | 7 548 | -25 616 |
Diverse ufordelte utgifter pensjon | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruk av premiefond | 10 000 | 10 000 | 0 | 10 000 |
Ufordelte utgifter/inntekter pensjon | 35 800 | 33 813 | -1 987 | 20 890 |
Note 7 Driftsrammer
Fylkestinget har fordelt disponible frie inntekter på ti fylkestingsrammer utanom reservepost. Driftsbudsjettet blir vedtatt som nettorammer, og hovudutvala kan omdisponere mellom sine utvalsrammer. Netto budsjettering betyr at eventuelle meirinntekter kan disponerast fritt på vedkomande rammeområde.
Meirverdiavgift med rett til kompensasjon påverkar ikkje netto ramme, då mva-kompensasjon blir inntektsført på samme ramme som utgifta er ført. Det er i 2019 inntektsført 193,2 mill. kroner i kompensasjon for meirverdiavgift på driftsutgifter, mot 193,4 mill. kroner i 2018.
7.1 Budsjettavvik på rammeområda
I resultatet for rammeområda inngår netto driftsresultat, bruk av driftsmidlar til investeringar, bruk av avsetjingar frå tidlegare år og avsetjingar i året til bundne fond.
Utvalsramme | Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Meir- forbruk | Mindre- forbruk | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
D01 | Fellesutgifter og utgifter til fordeling | 30 290 | 33 540 | 0 | -3 250 | 59 133 |
D02 | Politisk verksemd | 27 285 | 27 861 | 0 | -576 | 25 959 |
D03 | Stabsfunksjonar | 165 746 | 172 555 | 0 | -6 809 | 132 840 |
D04 | Reservepost | 0 | 19 469 | 0 | -19 469 | 0 |
05 | Atlanten vg. skole | 55 950 | 57 986 | 0 | -2 036 | 53 889 |
07 | Borgund vg. skole | 112 252 | 112 249 | 3 | 0 | 111 187 |
08 | Fagerlia vg. skole | 95 967 | 93 666 | 2 301 | 0 | 90 368 |
09 | Fannefjord vg. skole | 13 590 | 14 466 | 0 | -876 | 12 018 |
10 | Fræna vg. skole | 48 335 | 54 015 | 0 | -5 680 | 43 148 |
11 | Gjermundnes v.g. skole | 29 540 | 29 802 | 0 | -262 | 27 763 |
12 | Haram v.g. skole | 36 543 | 36 692 | 0 | -149 | 34 537 |
13 | Herøy v.g. skole | 39 534 | 45 331 | 0 | -5 797 | 38 190 |
14 | Kristiansund v.g. skole | 104 475 | 108 806 | 0 | -4 330 | 103 390 |
15 | Molde v.g. skole | 78 883 | 83 950 | 0 | -5 067 | 79 166 |
18 | Rauma vg. skole | 22 371 | 25 021 | 0 | -2 649 | 23 340 |
19 | Romsdal vg. skole | 99 259 | 104 309 | 0 | -5 049 | 95 446 |
20 | Spjelkavik vg. skole | 45 464 | 48 163 | 0 | -2 699 | 42 632 |
21 | Stranda vg. skole | 24 716 | 25 342 | 0 | -626 | 24 831 |
22 | Sunndal vg. skole | 34 875 | 34 194 | 681 | 0 | 36 294 |
23 | Surnadal vg. skole | 34 254 | 32 899 | 1 354 | 0 | 33 257 |
24 | Sykkylven vg. skole | 30 049 | 32 188 | 0 | -2 139 | 31 338 |
25 | Tingvoll vg. skole | 17 288 | 16 510 | 778 | 0 | 16 524 |
26 | Ulstein vg. skole | 60 625 | 64 008 | 0 | -3 383 | 57 438 |
27 | UPA - skolen | 5 261 | 5 936 | 0 | -675 | 5 620 |
28 | Volda vg. skole | 53 794 | 54 685 | 0 | -891 | 53 723 |
30 | Ørsta vg. skole | 46 275 | 44 915 | 1 361 | 0 | 46 336 |
32 | Ålesund vg. skole | 89 786 | 88 342 | 1 444 | 0 | 86 442 |
34 | Felleskostnader vg. skoler | 23 265 | 35 836 | 0 | -12 571 | 38 279 |
35 | Fagopplæring | 204 561 | 191 649 | 12 912 | 0 | 193 460 |
36 | Ressurssentra | 11 521 | 14 954 | 0 | -3 433 | 4 004 |
37 | Spesialundervisning | 188 490 | 203 289 | 0 | -14 799 | 194 219 |
38 | PP - tenesta | 18 768 | 20 190 | 0 | -1 422 | 19 262 |
39 | Oppfølgingstenesta | 10 848 | 11 282 | 0 | -434 | 11 161 |
40 | Vaksenopplæring i skole | -52 | -1 264 | 1 212 | 0 | 7 134 |
41 | Utdanningsavdelinga | 45 752 | 47 515 | 0 | -1 763 | 46 894 |
42 | Eksamenssekretariatet | 3 272 | 3 500 | 0 | -228 | 3 785 |
44 | Gjesteelevar | 1 259 | 7 150 | 0 | -5 891 | 6 018 |
45 | Undervisning v/helse- og sosialinst. | 21 259 | 17 350 | 3 909 | 0 | 18 191 |
46 | Internat og kostordning | 4 083 | 840 | 3 243 | 0 | 4 788 |
47 | Kompetanseheving av personal | 2 973 | 3 005 | 0 | -32 | 6 421 |
48 | Ymse opplæringstenester | -26 | 294 | 0 | -320 | -56 |
D05 | Vidaregåande opplæring | 1 715 063 | 1 769 063 | 29 198 | -83 198 | 1 700 437 |
D06 | Fagskolane i Møre og Romsdal | 15 274 | 18 013 | 0 | -2 739 | 13 574 |
50 | Fylkestannlegen | 5 344 | 5 349 | 0 | -5 | 5 224 |
51 | Tannhelsetenester | 150 316 | 152 994 | 0 | -2 677 | 150 118 |
D09 | Tannhelsetenester | 155 660 | 158 343 | 0 | -2 683 | 155 342 |
52 | Kulturavdelinga | 9 523 | 9 944 | 0 | -421 | 9 740 |
53 | Bibliotek | 7 903 | 8 528 | 0 | -625 | 9 358 |
54 | Kulturvern | 6 932 | 6 984 | 0 | -52 | 6 627 |
55 | Kulturformidling | 10 240 | 10 234 | 6 | 10 446 | |
56 | Folkehelse og fysisk aktivitet | 5 068 | 5 548 | 0 | -480 | 5 308 |
57 | Diverse kulturformål | 91 862 | 92 007 | 0 | -145 | 89 144 |
D10 | Kulturtenester | 131 528 | 133 245 | 6 | -1 723 | 130 623 |
58 | Regional- og næringsavdelinga | 31 125 | 31 365 | 0 | -240 | 31 350 |
59 | Tiltaksfondet | 12 547 | 13 413 | 0 | -866 | 11 134 |
60 | Forsking og utvikling | 43 086 | 47 815 | 0 | -4 729 | 50 689 |
61 | Reiseliv | 8 010 | 8 010 | 0 | 7 480 | |
62 | Ymse næringstenester | 5 610 | 5 610 | 0 | 0 | 7 480 |
D11 | Regional- og næringsutvikling | 100 378 | 106 213 | 0 | -5 835 | 100 653 |
63 | Samferdselsavdelinga | 42 958 | 42 290 | 668 | 32 914 | |
64 | Lokale bilruter | 389 790 | 378 070 | 11 720 | 376 569 | |
65 | Fylkesvegferjedrifta | 401 536 | 416 917 | 0 | -15 381 | 469 192 |
66 | Båtruter | 127 170 | 126 949 | 221 | 115 668 | |
67 | Diverse skoleskyss | 26 969 | 23 437 | 3 532 | 25 008 | |
68 | TT - ordninga | 13 633 | 14 854 | 0 | -1 221 | 12 966 |
69 | Div. samferdselsformål | 44 030 | 44 980 | 0 | -950 | 43 780 |
70 | Fylkesvegar | 466 898 | 474 601 | 0 | -7 703 | 498 669 |
D12 | Samferdselstenester | 1 512 984 | 1 522 098 | 16 141 | -25 255 | 1 574 766 |
71 | Sentrale kontrollorgan | 0 | 0 | 0 | 0 | |
72 | Øvrig kontrollutvalet | 6 555 | 8 568 | 0 | -2 013 | 7 516 |
D14 | Sentrale kontrollorgan | 6 555 | 8 568 | 0 | -2 013 | 7 516 |
Sum fordelt til driftsrammer | 3 860 763 | 3 968 968 | 45 345 | -153 550 | 3 900 843 |
Netto utgifter på driftsrammene var samla 3 860,8 mill. kroner, det er 108,2 mill. kroner mindre enn budsjettert og ei nedgang på 1 prosent frå året før. Budsjettavvik på dei ulike rammeområda er kommentert i årsrapport og i fylkestingssak om rekneskap og resultatvurdering.
7.2 Interne finansieringspostar rekneskapsskjema 1B
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Fond: | ||||
Avsetjingar disposisjonsfond | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avsetjingar bundne fond | 233 427 | 109 377 | -124 050 | 251 525 |
Bruk av disposisjonsfond | -42 106 | -42 106 | 0 | -435 |
Bruk bundne fond | -210 310 | -104 512 | 105 798 | -223 977 |
Sum fond i rekneskapsskjema 1B | -18 989 | -37 241 | -18 252 | 27 113 |
Overføring til investeringsrekneskapen: | ||||
D01 Fellesutgifter | 0 | 0 | 0 | 143 |
D03 Stabsfunksjonar | 139 | 0 | -139 | 0 |
D05 Vidaregåande opplæring | 3 639 | 0 | -3 639 | 5 985 |
D06 Fagskolane i møre og Romsdal | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum overføring til investeringsrekneskapen | 3 778 | 0 | -3 778 | 6 128 |
Øyremerka tilskot blir berre delvis budsjettert. Tilskot som ikkje er brukt ved årsskiftet, blir avsett til bundne fond. Når utgiftene påløper seinare år, blir avsette midlar brukt til finansiering. Netto rammer blir dermed ikkje påverka. Budsjettreglementet gir høve til å bruke av driftsrammene til investeringsformål. I 2019 er 3,8 mill. kroner brukt til å finansiere investeringar. Avsetjing og bruk av fond er omtalt i note 12.
7.3 Tap på krav i drifta
I driftsrekneskapen er det ført 307 000 kroner som tap på krav, mot 954 000 kroner året før. Krav tapsførast når det er konstatert tapt, eller når det etter ei vurdering anses overveiande sannsynleg at kravet ikkje vil bli betalt.
Note 8 Investeringsrekneskapen
8.1 Årets finansieringsbehov
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
I02 - Sentrale styringsorg./fellesutg. | 27 248 | 29 538 | 2 290 | 29 011 |
I03 - Vidaregåande opplæring | 117 612 | 139 260 | 21 648 | 145 450 |
I04 - Tannhelse | 24 143 | 46 618 | 22 475 | 8 016 |
I07 - Samferdsel | 1 604 359 | 1 632 990 | 28 631 | 741 790 |
I08 - Fagskolane i Møre og Romsdal | 2 210 | 3 521 | 1 311 | 11 981 |
Investeringar i anleggsmidlar | 1 775 573 | 1 851 927 | 76 354 | 936 248 |
Møre og Romsdal Såkornfond AS | 832 | -832 | 628 | |
Utlån, forskoteringar | 628 | 0 | -628 | 550 |
KLP, innskotskapital | 3 693 | 4 400 | 707 | 4 105 |
T-05/18 - Norsk Tindesenter Eiendom AS | 0 | 2 100 | ||
T-68/17 - KKK Festival AS | 0 | 300 | ||
T-18/19 - Utbyggingsselskap Operaen i Kristiansund | 12 500 | 12 500 | ||
T-14/19 - Evaluering 2018 - Kirkegata 1A AS | 12 100 | 12 100 | ||
T-14/19 - Evaluering 2018 - Spjelkavik Arena AS | 7 500 | 7 500 | ||
T-59/19 - Reduksjon Spjelkavik Arena AS | -7 500 | -7 500 | ||
T-39/19 - Helseinnovasjonssenteret | 150 | 250 | 100 | |
T-105/169 - Møre og Romsdal Revisjon SA | 700 | 700 | 0 | |
T-106/19 The North West AS | 300 | 300 | 0 | |
Aksjekjøp og andelar | 4 843 | 30 250 | 25 407 | 6 505 |
Reknes Hospitalfond, renter | 0 | |||
T-53/17 - Sal aksjar Romsdalsmuseet Eiendom AS | 0 | |||
T-72/17 - Sal aksjar Interoperabilitetstjenester AS | 0 | |||
Ubrukt tilskot Fagskolane | ||||
Avsett til bundne investeringsfond | 26 397 | 13 821 | ||
T-57/18 - Sal av aksjar | 89 | |||
T-60/19 - Avvikling Spjelkavik Arena AS | 1 | |||
Avsetjingar | 26 398 | 0 | 0 | 13 910 |
Årets finansieringsbehov | 1 807 646 | 1 882 177 | 100 929 | 957 291 |
8.2 Investeringar i anleggsmidlar
Investeringsrekneskapen viser 1,8 mrd. kroner i brutto utgifter til anleggsmidlar, det er 76, mill. kroner mindre enn budsjettert. 90 prosent av investeringsutgiftene gjeld samferdsel. Det er brukt 596,6 mill. kroner til fylkesvegar, 27,8 mill. til rassikring og 1,2 mill. på Nordøyvegen. Investeringar i skolebygg utgjer 117,6 mill. kroner, det er 21,6 mill. kroner mindre enn budsjettert.
Sjå rekneskapskjema 2B for nærmare spesifikasjon av investeringar i anleggsmidlar.
Nordøyvegen | Kostnads- ramme | Rekneskap 2013-2018 | Rekneskap 2019 |
---|---|---|---|
Investeringsutgifter | 5 049 | 258 | 1 151 122 |
Nordøyvegen vart oppretta i rekneskapen som eige prosjekt i 2013. Fylkestinget vedtok i sak T-78/16 å realisere prosjektet, og endelig finansiering blei vedteke i desember 2018 (sak T-58/18). Estimert totalt låneopptak til finansiering av Nordøyvegen er på 3 197 mill. kroner. Prosjektet er antatt ferdigstillt i midten av 2022. Budsjettavvik og behov for rebudsjettering av investeringsmidlar blir vurdert i saka om rekneskap med resultatvurdering til fylkestinget.
Aksjar og andelar i selskap som fylkeskommunen har ei spesiell interesse av å engasjere seg i er klassifisert som anleggsmidlar. Fylkeskommunen sine finansielle anleggsmidlar er vist i note 10. Utanom pålagt innskotskapital i KLP er det investert i aksjar i tre selskap for til saman 1,2 mill. kroner.
8.3 Avsetjingar
Sal av aksjar for 0,001 mill. kroner er sett av til investeringsfond. Dette gjeld oppgjer ved avvikling av Spjelkavik Arena AS.
8.4 Finansiering av investeringsutgifter
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|
A1 Bruk av lån | 933 003 | 974 856 | 41 853 | 539 028 | 1) |
Sal fast eigedom | 0 | ||||
Sal utstyr | 155 | 0 | -155 | 20 | |
Sal aksjar og andelar | 1 | 0 | -1 | 89 | |
T-28/15 Innskot Åknes Tafjord Beredskap IKS | 0 | ||||
T-53/17 Romsdalsmuseet Eiendom AS | 0 | ||||
T-72/17 Interoperabilitetstenester | 0 | ||||
A2 Inntekter frå sal av anleggsmidlar | 156 | 0 | -156 | 109 | |
A3 Kompensasjon for meirverdiavgift | 321 914 | 341 497 | 19 583 | 163 541 | 2) |
A4 Tilskot til investeringar | 79 302 | 0 | -79 302 | 14 807 | |
Avdrag på utlån | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Statstilskot/ref. til fylkesvegar | 25 928 | 70 300 | 44 372 | 208 182 | |
Kommunetilskot til fylkesvegar | 311 716 | 312 000 | 284 | 0 | |
Bompengeinntekter Nordøyvegen | 121 574 | 151 374 | 29 800 | 48 | |
A5 Mottatte avdrag på utlån og ref. | 459 218 | 533 674 | 74 456 | 208 230 | |
Renter Såkornfondet | 832 | 0 | -832 | 628 | |
Renter Reknes Hospitalfond | 30 | 0 | -30 | 0 | |
Ymse inntekter fylkesvegar | 3 099 | 0 | -3 099 | 1 048 | |
A6 Andre inntekter | 3 961 | 0 | -3 961 | 1 676 | |
A Ekstern finansiering: | 1 797 554 | 1 850 027 | 52 473 | 927 391 | |
Frå fellesinntekter, Skjema 1A | 0 | 0 | 0 | 11 400 | 3) |
Frå rammeområda, Skjema 1B | 3 778 | 0 | -3 778 | 6 127 | 4) |
B1 Overført frå driftsrekneskapen | 3 778 | 0 | -3 778 | 17 527 | |
B21 Bundne investeringsfond | 0 | 0 | 0 | 3 029 | |
T-63/17 - KLP kapitalinnskudd | 3 693 | 4 400 | 707 | 4 105 | |
T-67/17 - Kr.sund K.K. Kulturfestival AS | 0 | 300 | |||
T-7/18 - Kirkegata 1A - oppkapitalisering | 0 | ||||
U-5/18 - Norsk Tindesenter Eiendom AS | 0 | 2 100 | |||
T-57/18 - Rassikringsmidler | 0 | ||||
T-18/19 - Utbyggingsselskap Operaen i Kristiansund | 12 500 | ||||
T-14/19 - Evaluering 2018 - Kirkegata 1A AS | 12 100 | ||||
T-14/19 - Evaluering 2018 - Spjelkavik Arena AS | 7 500 | ||||
T-14/19 - | 1 900 | ||||
T-59/19 - Reduksjon Spjelkavik Arena AS | -7 500 | ||||
T-39/19 - Helseinnovasjonssenteret | 150 | 250 | |||
T-105/169 - Møre og Romsdal Revisjon SA | 700 | 700 | |||
T-106/19 The North West AS | 300 | 300 | |||
B22 Ubundne investeringsfond | 4 842 | 32 150 | 707 | 6 505 | |
B23 Disposisjonsfond | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B24 Bundne fond rammeområda | 1 471 | 0 | -1 471 | 2 839 | |
B2 Bruk tidlegare års avsetjingar | 6 313 | 32 150 | 25 837 | 12 373 | |
B Intern finansiering: | 10 091 | 32 150 | 22 059 | 29 900 | |
Sum finansiering | 1 807 645 | 1 882 177 | 74 532 | 957 291 |
Investeringsbudsjettet er sett opp med felles finansiering. Det betyr at utanom øyremerka tilskot, bundne fond og bruk av driftsrammer, er investeringsavgiftene finansiert samla.
1) Det er brukt 933,0 mill. kroner av lånemidlar til å finansiere investeringar i anleggsmidlar. Behaldninga av ubrukte lån er redusert frå 100,4 mill. kroner i 2018 til 69,4 mill. kroner ved utgangen av 2019. Lånegjelda er omtalt i note 13.
2) I budsjettet var det rekna med at mva-kompensasjon ville utgjere 18,4 prosent av brutto investeringar i anleggsmidlar. Mottatt kompensasjon utgjer 18,1 prosent av utgiftene, og det er 19,5 mill. kroner mindre enn føresett i budsjettet.
3) Budsjettert rentekompensasjon til vegtiltak, 11,4 mill. kroner, er overført frå driftsrekneskapen til delfinansiering av investeringsutgifter på Nordøyvegen.
4) Det er brukt 3,8 mill. kroner av driftsrammene til å finansiere utgifter ført i investeringsrekneskapen.
Note 9 Varige driftsmidler
BYGG 40/50 år | VEGER 40 år | MASKINER 10 år | UTSTYR 5 år | SUM | |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost | 3 315 107 | 7 235 591 | 299 603 | 121 047 | 10 971 348 |
Akkumulerte avskrivingar | -827 661 | -1 802 016 | -110 640 | -78 691 | -2 819 008 |
Akkumulerte nedskrivingar | -32 053 | -487 | -32 540 | ||
Bokført verdi 01.01.19 | 2 487 446 | 5 401 522 | 188 476 | 42 356 | 8 119 800 |
Tilgang i rekneskapsåret | 127 788 | 1 596 671 | 37 527 | 13 586 | 1 775 572 |
Avgang i rekneskapsåret | 0 | ||||
Avskrivingar i rekneskapsåret | -83 560 | -177 792 | -28 217 | -14 856 | -304 426 |
Nedskriving | -874 | -3 257 | 0 | 0 | -4 131 |
Saldo 31.12.2019 | 2 530 800 | 6 817 144 | 197 786 | 41 086 | 9 586 815 |
Kjøp av utstyr til kostpris over 100 000 kroner og som har ei økonomisk levetid på minst 3 år blir ført i investeringsrekneskapen og aktivert. Anleggsmidlar blir avskrivne med like store årlege beløp over levetida. Avskrivingar blir rapportert i KOSTRA, men inngår ikkje i netto driftsresultat.
Løn til eigne tilsette
Løn til eigne tilsette er belasta investeringsprosjekt og aktivert med 5,0 mill. kroner (5,0 mill. kroner i 2018). Statens Vegvesen har belasta investeringar i fylkesvegar med 67,7 mill. kroner i kalkulatorisk løn (60,7 mill. kroner i 2018).
Byggjelånsrenter
For eit prosjekt (Nordøyvegprosjektet) er det aktivert byggjelånsrenter med 4,7 mill kroner i 2019. Øvrige investeringar er ikkje belasta med byggjelånsrenter. Det visast til rekneskapsprinsippa.
Nedskrivingar
Det er i 2019 gjort ei nedskriving på 3,3 mill (32,0 mill i 2018) av aktiverte planleggingskostnadar knytta til fylkesvegar for prosjekt som ikkje har finansiering i inneverande økonomiplanperiode og kor det er usikkerheit om eller når desse prosjekta vil starte opp.
Vederlagsfri overtaking av vegprosjekt
I forbindelse med vederlagsfri overtaking av to vegprosjekt forskotert og utført av andre er det i 2019 utgiftsført i investeringsrekneskapen og aktivert følgjande investeringar:
FV 135, omlegging ifm utbygging Ålesund Lufthavn | 26 464 |
Gang- og sykkelveg Giskemo - Amdam, Ørskog | 26 272 |
Totalt | 52 736 |
Tilsvarande beløp er tilsaman ført som inntekt under "Overføringar" og "Kompensasjon for meirverdiavgift" i investeringsrekneskapen.
Note 10 Finansielle anleggsmidlar
Aksjar og andelar som er bestemt til varig eige og er næringspolitisk eller samfunnsmessig motivert samt utlån med løpetid utover eitt år, blir klassifisert som anleggsmidlar.
Finansielle anleggsmidlar | 2019 | 2018 | Endring |
---|---|---|---|
Aksjar og andelar | 120 757 | 115 944 | 4 813 |
Utlån | 54 890 | 54 058 | 832 |
Sum finansielle anleggsmidlar | 175 647 | 170 002 | 5 645 |
Aksjar og andelar
Org.nr. | Selskap | Total aksje-kapital | MRFK sin eigardel i % | Opprinneleg kostpris | Bokført verdi 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Heileigde aksjeselskapselskap | ||||||
917 623 716 | AS Kirkegaten 1 A | 68 | 100 % | 15 897 | 15 897 | |
996 345 084 | Møre og Romsdal Utvikling AS | 100 | 100 % | 107 | 107 | |
889 280 662 | Ocean Industry School AS | 100 | 100 % | 100 | 100 | |
981 320 018 | Trafikkterminalen i Kristiansund AS | 200 | 100 % | 10 756 | 10 756 | |
IKS fylkeskommunen er medeigar i: | ||||||
989 633 902 | GassROR IKS | 1 200 | 11 % | 200 | 200 | |
917 802 149 | Møre og Romsdal Revisjon IKS | 2 767 | 30 % | 840 | 840 | |
893 276 882 | Åknes/Tafjord Beredskap IKS | 5 513 | 11 % | 298 | 298 | |
982 330 459 | Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal IKS | 0 | 21 % | 0 | 0 | |
998 283 914 | Vigo IKS | 0 | 5 % | 0 | 0 | |
Øvrige aksjar og andelar: | ||||||
938 708 606 | KLP Eigenkapitalinnskot | 47 783 | 47 783 | 1) | ||
991 498 281 | Akvainvest Møre og Romsdal AS | 8 510 | 1 % | 104 | 104 | |
930 569 046 | AS Regionteateret i Møre og Romsdal | 600 | 44 % | 264 | 264 | |
919 635 657 | Astero AS | 1 195 | 31 % | 370 | 370 | |
953 633 930 | Atlanterhavstunnelen AS | 9 639 | 21 % | 2 050 | 2 050 | |
968 018 590 | Braatthallen AS | 100 | 30 % | 30 | 30 | |
818 299 982 | Brisk Kompetansesenter AS | 480 | 31 % | 150 | 150 | |
986 606 890 | Bølgen Invest AS | 15 926 | 4 % | 4 500 | 1 900 | |
820 693 922 | Festspillene i Kristiansund AS | 1 200 | 25 % | 300 | 300 | |
966 091 118 | Fjord Norge AS | 4 150 | 9 % | 370 | 370 | |
983 825 281 | Fosnaporten AS | 200 | 10 % | 20 | 20 | |
923 994 149 | Furene AS | 283 | 11 % | 30 | 30 | |
930 591 114 | Fylkeshuset AS | 100 | 51 % | 51 | 51 | |
915 726 879 | Geitbåt Eiendom AS | 15 000 | 41 % | 6 200 | 0 | |
996 199 665 | Halsafjordsambandet AS | 2 019 | 12 % | 263 | 0 | |
939 743 863 | Hareid Fastlandssamband AS | 7 587 | 4 % | 300 | 0 | |
923 766 553 | Helseinnovasjonssenteret AS | 600 | 25 % | 150 | 150 | |
991 237 313 | Høgskolesenteret i Kristiansund AS | 110 | 18 % | 22 | 22 | |
977 237 432 | Imarfinans AS | 102 | 13 % | 13 | 13 | |
986 399 445 | Innovasjon Norge - innskuddskapital | 19 600 | 3 % | 505 | 505 | |
866 818 452 | Kommunekraft AS | 320 | 0 % | 1 | 1 | |
886 281 692 | Langfjordforbindelsen AS | 10 714 | 22 % | 2 331 | 0 | |
985 615 462 | Molde Lufthavnutvikling AS | 18 590 | 1 % | 240 | 240 | |
961 721 652 | Muritunet AS | 14 343 | 22 % | 3 200 | 3 200 | |
913 581 628 | Møbelkraft AS | 5 262 | 38 % | 2 000 | 0 | |
923 746 552 | Møre og Romsdal Revisjon SA | 3 993 | 18 % | 700 | 700 | |
942 390 742 | Møreaksen AS | 7 403 | 20 % | 1 500 | 0 | |
991 436 502 | Møreforsking AS | 500 | 36 % | 200 | 200 | |
996 153 185 | Nasjonalt Vindenergisenter Smøla AS | 1 500 | 33 % | 500 | 500 | |
989 685 414 | Nordic Light Event AS | 2 000 | 36 % | 1 650 | 1 290 | |
967 715 328 | Norsk Fjordsenter AS | 3 840 | 41 % | 5 700 | 2 390 | |
992 524 685 | Norsk Tindesenter Eiendom AS | 25 000 | 32 % | 10 100 | 10 100 | |
963 886 705 | Operaen i Kristiansund AS | 1 410 | 29 % | 820 | 820 | |
981 036 093 | Protomore Kunnskapspark AS | 14 104 | 5 % | 700 | 700 | |
976 778 200 | Riss Testlab AS | 710 | 28 % | 200 | 200 | |
996 605 949 | Rovdefjordsambandet AS | 2 270 | 5 % | 250 | 250 | |
989 736 027 | Runde Miljøbygg AS | 5 500 | 26 % | 3 900 | 3 225 | |
987 410 752 | Runde Miljøsenter AS | 500 | 40 % | 800 | 800 | |
887 493 952 | Samspleis AS | 3 550 | 14 % | 500 | 500 | |
919 763 159 | Svorka Energi AS | 1 300 | 25 % | 325 | 325 | |
919 549 904 | The North West AS | 3 028 | 17 % | 1 300 | 1 300 | |
916 176 678 | Tingvoll Økopark Eiendom AS | 17 400 | 43 % | 7 500 | 7 500 | |
979 615 361 | Tjeldbergodden Utvikling AS | 2 209 | 4 % | 500 | 500 | |
991 323 848 | Trollheim AS | 1 060 | 38 % | 100 | 100 | |
918 337 679 | Varde AS | 1 370 | 20 % | 270 | 270 | |
935 162 718 | Vegamot AS | 3 150 | 33 % | 1 050 | 1 050 | |
981 575 679 | ÅKP AS (tidl. Ålesund Kunnskapspark AS) | 8 350 | 2 % | 200 | 200 | |
912 190 641 | ÅKP Blue Innovation Arena AS | 1 040 | 19 % | 2 000 | 2 000 | |
Diverse andelar | 87 | 87 | ||||
Sum aksjar og andelar | 140 296 | 120 757 |
Kommentarar:
Jamfør sak T66/17 går fylkeskommunen pr. 1.1.19 ut av sitt eigarskap i Tannhelsetjenestens Kompetansesenter Midt-Norge IKS. Det har ikkje vært skutt inn andelskapital, kun tilskotskapital som er belasta rekneskapen løpande. Det er såleis ikkje noen vinst eller tap ved utmeldinga.
Spjelkavik Arena AS blei avvikla i 2019. Oppgjer er utbetalt til fylkeskommunen i 2019.
Der hvor bokført verdi avviker frå opprinneleg kostpris er det gjort ei nedskriving av verdien som følgje av verdinedgang som ikkje er forventa å være forbigåande.
Det visast for øvrig til note 8. om kjøp og sal av aksjar og andelar i året.
Utlån
Org.nr. | Selskap/formål | 2019 | 2018 | Tilbakebet. |
---|---|---|---|---|
971 032 081 | Statens Vegvesen - E39 Kvisvegen | 6 247 | 6 247 | 2020 |
919 763 159 | Svorka Energi AS - ansv. lån | 10 000 | 10 000 | 2053 |
991 173 110 | Møre og Romsdal Såkornfond AS | 38 643 | 37 811 | 2022 |
Sum utlån per 31.12 | 54 890 | 54 058 |
Opptente renter av utlån til Møre og Romsdal Såkornfond AS, 0,8 mill. kroner er i samsvar med inngått avtale lagt til hovudstolen og ført som utlån.
Note 11 Finansielle omløpsmidlar
Finansielt motiverte investeringar i verdipapir blir ført som omløpsmidlar.
Aktivaklasse | Marknads- verdi | Bokf. Verdi 2019 | Årets res.førte verdiendr. | Anskaff. kost |
---|---|---|---|---|
Pengemarknadsfond | 208 483 | 208 483 | 2 975 | 196 722 |
Aksjar | 36 097 | 36 097 | 5 888 | 20 660 |
Obligasjonar | 17 270 | 17 270 | -210 | 17 389 |
Sum | 261 850 | 261 850 | 8 653 | 234 771 |
Marknadsbaserte verdipapir (m.a. sertifikat, obligasjonar og aksjar) er klassifisert som omløpsmiddel og vurdert til verkeleg verdi. Verkeleg verdi er fastsatt til marknadsverdi pr. 31.12 i rekneskapsåret.
Note 12 Eigenkapital
12.1 Eigenkapitalkonti
Saldo 01.01.2019 | Avsett | Brukt i drift | Bruk i inv. | Saldo 31.12.2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Mindreforbruk i driftsrekneskapen | 39 735 | 251 021 | 39 735 | 251 021 | |
Disposisjonsfond | 432 909 | 117 437 | 42 106 | 508 240 | |
Bundne driftsfond | 141 627 | 233 427 | 210 310 | 1 471 | 163 273 |
Ubundne investeringsfond | 230 221 | 1 | 4 843 | 225 378 | |
Bundne investeringsfond | 31 129 | 26 397 | 57 526 | ||
Fond | 835 886 | 377 261 | 252 416 | 6 314 | 954 418 |
Endringar i rekneskapsprinsipp (drift) | -40 947 | -40 947 | |||
Endringar i rekneskapsprinsipp (inv.) | -58 585 | -58 585 | |||
Kapitalkonto | 2 872 598 | 2 248 979 | 1 360 570 | 3 761 007 | |
Sum | 3 648 687 | 2 877 262 | 1 652 721 | 6 314 | 4 866 913 |
12.2 Disposisjonsfond - avsett og brukt i året
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Regnskapsskjema 1A/2A: | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 117 437 | 117 437 | 0 | 115 490 |
Brukt i investeringsrekneskapen | 0 | |||
Brukt i driftsrekneskapen | -42 106 | -42 106 | 0 | -540 |
Regnskapsskjema 1B: | 0 | |||
D05 Vidaregåande opplæring | 0 | |||
D10 Kulturtenester | 0 | |||
D11 Regional og næring | 0 | -435 | ||
Sum avsett/bruk disposisjonsfond | 75 331 | 75 331 | 0 | 114 515 |
12.3 Disposisjonsfond etter formål
2019 | 2018 | Endring 2018-2019 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Felles - Infrastrukturfond | 180 325 | 180 325 | 0 | 180 325 |
Felles - Driftsdel Kapitalfond | 37 932 | 37 932 | 0 | 37 932 |
Felles - Felles disposisjonsfond | 250 708 | 170 569 | 80 139 | 90 006 |
Felles - Avsetning Nordøyvegen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Felles - Skadefond | 9 700 | 9 700 | 0 | 9 696 |
Felles - Havbruksfond | 29 575 | 34 383 | -4 808 | 0 |
D10 - Kulturfond | 0 | 0 | 0 | |
D11 - Interne løyvingar av tiltaksfondet | 0 | 0 | 435 | |
D11 - Luftfartsstrategi | 0 | 0 | 0 | |
Sum disposisjonsfond | 508 240 | 432 909 | 75 331 | 318 394 |
12.4 Bundne driftsfond - avsett og brukt i året
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Regnskapsskjema 1A/2A: | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 0 | |||
Regnskapsskjema 1B: | ||||
D03 Stabsfunksjonar | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | -633 | 1 233 | ||
D05 Vidaregåande opplæring | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 11 229 | 490 | -10 739 | 13 560 |
Bruk i investeringsrekneskapen | -1 471 | 1 471 | -1 969 | |
D06 Fagskolane i Møre og Romsdal | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 759 | 0 | -759 | 1 703 |
Bruk i investeringsrekneskapen | 0 | 0 | 0 | -870 |
D09 Tannhelsetenester | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 2 613 | |||
D10 Kulturtenester | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 2 708 | 4 375 | 1 667 | 4 254 |
D11 Regional- og næringsutvikling | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | 9 265 | -9 265 | 1 477 | |
D12 Samferdselstenester | ||||
Netto avsett i driftsrekneskapen | -2 824 | 2 824 | 5 321 | |
Netto avsetjing/bruk bundne driftsfond | 21 646 | 4 865 | -14 801 | 24 709 |
12.5 Investeringsfond
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Bundne investeringsfond: | ||||
Inngåande balanse 1.1 | 31 129 | 20 337 | ||
Avsetjingar | 26 397 | 0 | -26 397 | 13 821 |
Bruk av bundne investeringsfond | 0 | 0 | 0 | -3 029 |
Utgåande balanse 31.12 | 57 526 | 31 129 | ||
Ubundne investeringsfond: | ||||
Inngåande balanse 1.1 | 230 221 | 236 637 | ||
Avsetjingar | 1 | 0 | -1 | 89 |
Bruk ubundne investeringsfond | -4 844 | -32 150 | -27 306 | -6 505 |
Utgåande balanse 31.12 | 225 378 | 230 221 |
12.6 Finansfondet (sal kraftaksjar)
2019 | 2019 | Endring 2017-2018 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Bank | 22 879 | 25 302 | -2 423 | 36 140 |
Pengemarknadsfond | 73 504 | 70 954 | 2 550 | 69 579 |
Obligasjonsfond | 17 270 | 16 103 | 1 167 | 13 522 |
Aksjefond | 36 097 | 30 379 | 5 718 | 31 801 |
Sum plassering 1) | 149 750 | 142 738 | 7 012 | 151 042 |
Driftsdel | 37 932 | 37 932 | 0 | 37 932 |
UB Investeringsdel | 105 471 | 105 471 | 0 | 105 471 |
Sum kapitalfond 1) | 143 403 | 143 403 | 0 | 143 403 |
12.7 Prinsippendringar som påverkar arbeidskapitalen
2019 | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|
Rest feriepengar 1992 | 58 585 | 58 585 | 58 585 |
Investeringsdel | 58 585 | 58 585 | 58 585 |
Varelagre (sjukehus, apotek) | 25 086 | 25 086 | 25 086 |
Renter påløpt 2000, betalt i 2001 | 20 661 | 20 661 | 20 661 |
Mva-kompensasjon for 1999 | -12 845 | -12 845 | -12 845 |
Lærlingetilskot hausten 2001 | 8 045 | 8 045 | 8 045 |
Driftsdel | 40 947 | 40 947 | 40 947 |
12.8 Kapitalkonto
Saldo på kapitalkonto viser kor stor del av anleggsmidla som ikkje er finansiert med gjeld.
Saldo 31.12.19 | Saldo 31.12.18 | Endring 2017-2018 | |
---|---|---|---|
Sum anleggsmidlar | 12 813 332 | 11 138 540 | 1 674 792 |
- Pensjonsforplikting | 3 360 423 | 3 294 419 | 66 004 |
- Langsiktig gjeld | 5 761 339 | 5 071 962 | 689 377 |
+ Ubrukte lån | 69 436 | 100 439 | - 31 003 |
=Kapitalkonto | 3 761 006 | 2 872 598 | 888 408 |
1.1.19 IB Kapitalkonto | 2 872 598 | ||
---|---|---|---|
Debetpostar i året: | Kreditpostar i året: | ||
Av- og nedskriving av fast eigedom og anlegg | 265 484 | Aktivering av fast eigedom og anlegg | 1 724 460 |
Av- og nedskriving av utstyr, maskinar og transportmidlar | 43 074 | Aktivering av utstyr, maskinar og transportmidlar | 51 113 |
Sal av utstyr, maskinar og transportmidlar | 0 | ||
Avgang aksjar og andelar | 30 | Kjøp av aksjar og andelar | 1 150 |
Nedskriving av aksjar og andelar | 0 | ||
Avdrag på utlån | 0 | Aktivering eigenkapitalinnskot pensjonskasse | 3 693 |
Bruk av midlar frå eksterne lån | 933 003 | Utlån | 832 |
Auka pensjonforpliktingar | 82 064 | Avdrag på eksterne lån | 212 624 |
Auke pensjonsmidlar | 202 131 | ||
Arbeidsgjevaravgift av netto reduksjon pensjonsforpliktingar | 16 060 | ||
Sum debet | 1 323 655 | Sum kredit | 2 212 064 |
31.12.19 UB Kapitalkonto | 3 761 006 |
Note 13 Langsiktig lånegjeld, avdrag og renter på lån
13.1 Tilgang og bruk av lånemidlar
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Danske Bank - sertifikatlån | ||||
Den Norske Bank - sertifikatlån | 242 000 | |||
Sparebank 1 - sertifikatlån | 250 000 | |||
KBN Kommunalbanken | 660 000 | 462 085 | 401 100 | |
KLP Kommunekreditt AS - serielån | -147 085 | 109 400 | 578 000 | |
Fræna kommune - vegforskotering | -10 703 | 0 | ||
Herøy kommune - vegforskotering | -18 800 | 18 800 | ||
Sula kommune | 21 700 | |||
Aure kommune | 16 570 | |||
Sum Tilgang | 902 000 | 552 067 | 532 200 | 596 800 |
Inntektsført i investeringsrekneskapen | 933 003 | 539 028 | 469 631 | 635 012 |
Tilbakebetalte vegforskoteringar (refinansiert) | ||||
Sum Bruk | 933 003 | 539 028 | 469 631 | 635 012 |
Endring ubrukte lån | -31 003 | 13 039 | 62 569 | -38 212 |
I 2019 er det tatt opp tre nye lån i Kommunalbanken og eit sertifikatlån i Den Norske Bank. I tillegg er det refinansiert eit lån i Kommunalbanken. Lån som ikkje er brukt er ført på memoriakonto med saldo 69,1 mill. kroner per 31.12.2019, ei nedgang på 31 mill frå 2018.
13.2 Endring i lånegjeld
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Lånegjeld 01.01 | 5 071 962 | 4 731 759 | 4 395 746 | 3 981 258 |
Nye lån ekskl. forskoteringar | 902 000 | 565 000 | 510 500 | 578 000 |
Nye forskoteringar | 0 | 16 570 | 21 700 | 18 800 |
Tilbakebetalte forskoteringar (refinans.) | 0 | -29 503 | ||
Tilbakebetalte forskoteringar avdrag drift) | -23 050 | -21 390 | -21 150 | -20 900 |
Betalte avdrag på innlån (driftsrekneskapen) | -189 574 | -190 474 | -175 037 | -161 412 |
Lånegjeld 31.12 | 5 761 339 | 5 071 962 | 4 731 759 | 4 395 746 |
Årets rentekostnad | 111 381 | 97 266 | 93 480 | 92 151 |
Endring 2018-2019 | Endring 2017-2018 | |||
Endring i lånegjeld | 689 377 | 14,6 % | 340 203 | 7,7 % |
Betalte avdrag på lån (eks. forskoteringar) | -900 | -0,5 % | 15 437 | 8,8 % |
Årets rentekostnad | 14 115 | 14,5 % | 3 786 | 4,1 % |
Per 31.12.19 var lånegjelda 5 761,3 mill. kroner, det er ein auke på 689,4 mill. kroner frå året før. I perioden 01.01.16 - 31.12.19 auka lånegjelda med 1 365,6 mill. kroner, ei auke på 31,1%. Betalte avdrag på gjeld utanom forskoteringar gjekk ned frå 190,5 mill. kroner i 2018 til 189,6 mill. kroner i 2019. Tilbakebetaling av forskoteringar til Imarfinans AS og Atlanterhavstunnelen AS er ført som avdrag. Påløpte netto renter på lånegjeld var i 2018 111,4 mill. kroner, det er ei vekst på 14,5% frå året før.
13.3 Lånegjeld fordelt på kreditorar
2019 | Andel | 2018 | Andel | |
---|---|---|---|---|
Kommunalbanken AS | 2 772 825 | 48,1 % | 2 091 004 | 41,2 % |
Kommunal Landspensjonskasse | 1 228 987 | 21,3 % | 1 396 939 | 27,5 % |
KLP Kommunekreditt AS | 448 597 | 7,8 % | 476 439 | 9,4 % |
Sum Bank/kredittinstitusjonar | 4 450 409 | 77,2 % | 3 964 382 | 78,2 % |
Sparebank 1 SMN | 510 000 | 8,9 % | 685 000 | 13,5 % |
Den Norske Bank | 688 500 | 12,0 % | 287 100 | 5,7 % |
Sum Sertifikatlån | 1 198 500 | 20,8 % | 972 100 | 19,2 % |
Sum Vegforskoteringar, sjå note 13.6 | 112 430 | 2,0 % | 135 480 | 2,7 % |
Sum Lånegjeld per 31.12. | 5 761 339 | 100,0 % | 5 071 962 | 100,0 % |
Sertifikatlån forfell i løpet av året men skal reknast som langsiktig gjeld. I 2020 må fylkeskommunen ut i lånemarknaden å refinansiere ca 1,2 mrd. kroner. I tillegg er det budsjettert med 1,7 mrd. kroner i nye lån, slik at fylkeskommunen må ut i lånemarknaden med i alt 2,9 mrd. kroner.
13.4 Renter
Rentebinding | 2019 | Andel | 2018 | Andel |
---|---|---|---|---|
Rentefrie lån (forskoteringar) | 112 430 | 2,0 % | 135 480 | 2,7 % |
Mindre enn 1 år | 3 548 473 | 61,6 % | 3 283 935 | 64,7 % |
2 - 3 år | 466 832 | 8,1 % | 325 600 | 6,4 % |
4 - 5 år | 102 107 | 1,8 % | 317 176 | 6,3 % |
6 - 8 år | 924 223 | 16,0 % | 512 305 | 10,1 % |
Over 8 år | 607 273 | 10,5 % | 497 466 | 9,8 % |
5 761 339 | 100,0 % | 5 071 962 | 100,0 % |
Det blir ikkje betalt renter på vegforskoteringar. Gjennomsnittleg vekta rentesats per 31.12.19 er 2,38% mot 2,12% året før. Gjennomsnittleg vekta renteløpetid per 31.12.19 er 2,56 år mot 2,3 året før. Per 31.12.19 var det ikkje inngått rentebytteavtaler.
Rentekompensasjon | Ber.grl. 01.01.2019 | Ber.grl. 31.12.2019 | Årets rentekomp. |
---|---|---|---|
Investeringar i skolebygg | 230 687 | 205 367 | 2 631 |
Investeringar i fylkesvegar | 1 110 700 | 1 067 000 | 16 636 |
Staten kompenserer ein del av renteutgiftene knytt til nybygg og utbetring av skolebygg og investeringar i fylkesvegar. Tilskotta er basert på låneramme og rentesats fastsett av staten.
13.5 Minste lovlege avdrag
Kommunelova har krav om kor mykje avdrag på langsiktig gjeld som minst skal betalast i året. Reglane bygger på eit prinsipp om at det skal vere samanheng mellom levetida på eigedelar av varig verdi og gjennomsnittleg avdragstid på lånegjelda. I dag kan både vektingsmodellen (regnearkmodellen) og ein enklare metode nyttast. I NOU 2016:4 Ny kommunelov er det foreslått at vektingsmodellen ikkje lenger kan nyttast.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Varige driftsmidlar per 1.1 | 8 119 800 | 7 493 890 | 7 072 501 | 6 436 107 |
Lånegjeld (LG) 1.1. | 5 071 962 | 4 731 759 | 4 395 746 | 3 981 258 |
LG i % av varige driftsmidlar | 62,5 % | 63,1 % | 62,2 % | 61,9 % |
Avskrivingar i året | 304 426 | 278 866 | 255 752 | 232 277 |
Betalt avdrag i året | 212 624 | 211 864 | 196 186 | 182 312 |
av dette tilbakebetalte forskoteringar | 23 050 | 21 390 | 21 150 | 20 900 |
Vekta restlevetid, ("forenkla metode") | 27 | 27 | 28 | 28 |
Minste avdrag | 190 157 | 176 080 | 158 957 | 143 682 |
13.6 Forskoteringer fylkesvegar
Forskottert av | FT-vedtak | Vedtatt forskot. | Gjeld per 31.12.2019 | Rest forskot. | Planlagt tilbakebet. |
---|---|---|---|---|---|
Imarfinans AS, vegreform 2010 | 52 390 | 2022 | |||
Atlanterhavstunnelen AS, vegreform 2010 | 21 770 | 2024 | |||
Ørskog kommune, Fv 650 Amdam-Giskemo | T-17/13 | 21 000 | 21 000 | 2023 | |
Sula kommune, Fv 61 Furneskrysset | T-14/16 | 21 700 | 21 700 | 2023 | |
Haram kommune, Fv 659 Miljøgate Brattvåg | T-19/16 | 5 500 | 5 500 | ||
Aure kommune, Fv 680, Kjørsvikbugen | T-49/17 | 15 000 | 16 570 | -1 570 | 2022 |
63 200 | 112 430 | 26 500 |
Ifølge retningslinjer for forskotering av fylkesvegar vedtatt av fylkestinget i sak T-32/10, skal forskoteringar refunderast utan kompensasjon for prisstigning og renter.
Note 14 Garantiansvar
Fylkeskommunen kan gi garantiar med heimel i Kommunelova § 51 og forskrift om kommunale og fylkeskommunale garantiar fastsett av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Selskap med garantiansvar blir vurdert i årleg melding til fylkestinget om oppfølging av fylkeskommunen sine interesser i selskap og føretak. I meldinga for 2018, sak T-60/19, er det lagt til grunn at selskapa kan betene gjelda.
Fylkeskommunen har i løpet av rekneskapsåret ikkje fått krav om å innfri garantiar eller dekke tap.
Låntakar | Långjevar | Garantiplikt 31.12.2018 | Garanti går ut |
---|---|---|---|
Imarfinans AS | Kommunalbanken | 40 344 | 2022 |
Atlanterhavstunnelen AS | KLP Kreditt AS | 201 751 | 2027 |
Samspleis | KLP | 36 005 | 2032 |
Trollheim Vekst AS | KLP Kreditt AS | 33 | 2020 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | Kommunalbanken | 30 865 | 2051 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | Kommunalbanken | 14 612 | 2027 |
Eksportvegen AS (Tresfjordbrua) | Kommunalbanken | 542 000 | 2030 |
Muritunet AS | Kommunalbanken | 8 993 | 2042 |
Muritunet AS | Kommunalbanken | 4 205 | 2042 |
Stift. Molde Intern. Jazzfestival | Kommunalbanken | 11 460 | 2050 |
Stift. Molde Intern. Jazzfestival | Kommunalbanken | 5 459 | 2027 |
Stift. Romsdalsmuseet | Kommunalbanken | 36 555 | 2042 |
Norsk Tindesenter Eiendom AS | Kommunalbanken | 9 286 | 2045 |
Tingvoll Økopark Eiendom AS | Kommunalbanken | 2 196 | 2040 |
Sum garantiansvar | 943 764 |
Fylkestinget vedtok i sak T- 89/16 å stille sjølvskyldnargaranti på samla 525 mill. kroner for lån som bompengeselskapet tar opp til finansiering av Nordøyvegen. Garantien gjeld frå første opptrekk og gjennom innkrevjingsperioden på 20 år. Fylkestinget vedtok i sak T-81/19 å stille sjølvskyldnargaranti på 720 mill kroner, med tillegg av 10% av til ei kvar tid gjeldande hovudstol til dekking av renter og omkostningar, samla 800 mill. for lån som bompengeselskapet tar opp til finansiering av Nordøyvegen. Garantien gjeld frå første opptrekk og gjennom innkjrevjingsperioden på 25 år. Dette vedtaket erstattar tidlegare vedtak i T-89/16 om ein selvskjyldnarkausjon på 525 mill.
I forbindelse med skifte av juridisk eining frå Eksportvegen AS til Vegamot AS har fylkestinget i sak T - 104/19 vedteke å stille sjølvskyldnargaranti begrensa oppad til 545 mill med tillegg av inntil 10 % av til ein kvar tid gjeldande hovudstol til dekking av påløpte renter og omkostningar, samla 600 mill. kroner.
Fylkestinget vedtok i sak T-16/18 å stille sjølvskyldnargaranti på samla 1 190 mill. kroner for lån som bompengeselskapet tar opp til finansiering av ny E39 Lønset - Hjelset. Garantien gjeld frå første opptrekk og gjennom innkrevjingsperioden på 15 år.
I tillegg til dei ovanståande garantiar har Møre og Romsdal fylkeskommune stilt garantiar for rentebytteavtalar knytta til hovedstol for enkelte av låna.
Note 15 Leigeavtalar
Rest leigetid per 31.12.2019 | Under 3 år | 3 - 5 år | 5 - 10 år | Over 10 år | Sum |
---|---|---|---|---|---|
Utdanningsformål | 18 674 | 936 | 5 767 | 5 769 | 31 146 |
Tannklinikkar | 3 886 | 4 668 | 608 | 4 826 | 13 988 |
Sum årleg leige | 22 560 | 5 604 | 6 375 | 10 595 | 45 134 |
Fylkeskommunen har løpande avtale med Fylkeshuset AS om leige av administrasjonslokale. Årleg leigekostnad er for tida 18,2 millioner kroner.
Note 16 Ikkje rekneskapsførte forpliktingar
Fylkestinget har vedteken å gi årlige driftstilskot til å dekke renter og avdrag til andres investeringar.
Sak | Avtale | Oppr. lånegjeld | Rest per 31.12.2018 | Rest per 31.12.2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Teateret Vårt AS (Plassen) | T-sak 13/09 | 13.09.2018 | 21 840 | 14 612 | 16 085 |
Moldejazz (Plassen) | T-sak 13/09 | 13.03.2018 | 8 160 | 5 459 | 6 010 |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | T-sak 43/13 | 17.12.2013 | 48 500 | 34 621 | 35 767 |
Forplikting (noverdi) | 78 500 | 54 692 | 57 862 |
I sak T-13/09 er det gjort vedtak om å dekke renter og avdrag over 15 år (fram til 2025) på eit lån på totalt 30 mill, knytt til finansiering av kulturhuset Plassen for Teatret Vårt AS og Stiftelsen Molde Intarnational Jazz Festival. Skriftelege avtaler om dei ekstraordinære driftstilskota vart utarbeida og signert i 2018. Tilskotet er begrensa oppad til 2,89 mill. kroner pr. år. Det er betalt ut forskot på tilskot og resterande tilskot utgjer inntil 17,34 mill. kroner.
Det er inngått avtale med Stiftelsen Romsdalsmuseet om årleg tilskot i 30 år (fram til 2042) som skal dekke renter og avdrag på eit lån på 48,5 mill. kroner. Resterande forpliktelse utgjer avdrag på 34,621 mill. kroner, med tillegg av faktiske rentekostnadar fram til lånet er nedbetalt.
Note 17 Årsverk/tilstette
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Endring 2018-2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Tal på årsverk totalt | 2 203 | 2 252 | 2 272 | 2 241 | -49 |
Kvinner | 1 487 | 1 514 | 1 506 | 1 470 | -27 |
Menn | 958 | 1 002 | 1 036 | 1 046 | -44 |
Tal på tilsette totalt | 2 445 | 2 516 | 2 542 | 2 516 | -71 |
Tal på årsverk, delstillingar | 473 | 489 | 504 | 517 | -16 |
Kvinner | 516 | 538 | 559 | 564 | -22 |
Menn | 199 | 215 | 215 | 227 | -16 |
Tal på tilsette i delstillingar | 715 | 753 | 774 | 791 | -38 |
Tal på kvinner i leiande stillingar | 3 | 3 | 2 | 2 | 0 |
Tal på menn i leiande stillingar | 5 | 5 | 6 | 7 | 0 |
Andel tilsette kvinner | 60,8 % | 60,2 % | 59,2 % | 58,4 % | 38,0 % |
Andel kvinner i deltidsstillingar | 72,2 % | 71,4 % | 72,2 % | 71,3 % | 57,9 % |
Andel kvinner i leiande stillingar | 37,5 % | 37,5 % | 25,0 % | 22,2 % | 0,0 % |
Note 18 Spesifikasjon av driftspostar
Rekneskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik (B - R) | Rekneskap 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|
Andre sals- og leigeinntekter: | |||||
Inntekter kantine, kost mv vidaregåande skole | 27 022 | 25 808 | 1 214 | 25 131 | |
Inntekter elevarbeid mv vidaregåande skole | 2 403 | 1 973 | 430 | 2 826 | |
Sal av kurs mv | 4 729 | 704 | 4 025 | 5 052 | |
Sal av konsesjonskraft | 14 139 | 11 885 | 2 254 | 14 270 | 1) |
Husleigeinntekter | 13 487 | 13 150 | 337 | 12 743 | |
Kollektivinntekter buss og hurtigbåt | 279 964 | 297 910 | -17 946 | 275 115 | 2) |
Kollektivinntekter ferge | 206 644 | 222 042 | -15 398 | 204 799 | 3) |
Ymse andre inntekter | 48 607 | 41 658 | 6 949 | 47 955 | |
Sum | 596 995 | 615 130 | -18 135 | 587 891 |
1) Fylkeskommunen har rettigheter på konsesjonskraft. Det som ikkje blir benytta i eigen virksomhet blir solgt. Tafjord Marked AS handterer sal av konsesjonskraft for fylkeskommunen. Brutto sal av konsesjonskraft er ført under rekneskapslinja Andre sals- og leigeinntekter, mens det er budsjettert med netto sal på 5 mill under rekneskapslinja Andre overføringar. I 2019 er netto sal berekna til 7,2 mill, mot 7,0 mill i 2018, og ført under Andre overføringar medan motpost er belasta på rekneskapslinja Fordelte utgifter. For 2020 er det ikkje budsjettert med sal av konsesjonskraft. Fylkeskommunen vil på grunn av kommunesammanslåing miste størsteparten av konsesjonskrafta, og vil ikkje ha overskotskraft å selje.
2) Kollektivinntekter buss og hurtigbåt består i hovudsak av sal av billettar til persontrafikk.
3) Kollektivinntekter ferge består av både persontrafikk og næringstrafikk.
Note 19 Resultatoppstilling pasientbehandling tannhelse
Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Forskrift om krav til føring av adskilte rekneskap mv. som gjeld frå 2015. Etter § 5 i forskrifta skal det utarbeidast resultatoppstilling for dei ulike delane av tannhelsetenesta:
a. Tenester som tilbys heilt eller delvis vederlagsfritt etter lov om tannhelsetenester
b. Tenester som tilbys vaksne mot betaling i område utan anna tilstrekkeleg tilbod
c. Tenester som tilbys vaksne om betaling i område med konkurranse frå private tenesteytarar.
Gruppe b er vurdert å ikkje vere aktuell for tannhelsetenesten i Møre og Romsdal.
Direkte utgifter er delt på grunnlag av kor stor del betalande pasientar utgjer av samla behandla pasientar. I 2019 var andelen 11,4 prosent. Øvrige utgifter er delt med utgangspunkt i kor stor del av netto driftsutgifter (utanom avskrivingar) tannhelse utgjer av netto driftsutgifter på rammeområda samla.
Resultat pasientbehandling tannhelse
2019 | 2019 | 2018 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Gruppe a | Gruppe c | Gruppe a | Gruppe c | |
Direkte inntekter | 8 462 | 21 447 | 6 594 | 23 725 |
Direkte utgifter | 164 584 | 21 177 | 162 137 | 23 374 |
Indirekte utgifter | 10 358 | 401 | 10 472 | 425 |
Kapitalkostnader | 4 541 | 584 | 3 716 | 536 |
Resultat | -171 022 | -715 | -169 731 | -610 |
I 2018 og 2019 har Fylkestannlegen hatt ei nedgang i betalande pasientar, dette har gitt seg utslag i eit underskot på dei betalande pasientane.
Note 20 Usikre forpliktingar
Sluttoppgjer for arbeidet med rehabilitering av Fannefjordtunnelen vart belasta rekneskapen i 2016. Møre og Romsdal fylkeskommune og entreprenør er usamde om beløpets størrelse, og det er framleis uklart kva løysing det blir.
Fylkeskommunen har fått krav på om lag 16 mill. kroner frå Torghatten knytt til ekstra bemanning. Det er ikkje einighet om kravet og status er uklar.
Fylkeskommunen kan få ei ekstra kostnad knytta til at Autopassbrikke ikkje er teken i bruk som forutsett i eit av sambanda i 2019. Fergeselskapa har varsla at dei vil kreve å få dekka kostnad til ekstra mannskap for billettering. Krav er ikkje motteken og beløp på kravet er ukjend.